Po konferencji: Młodzi, Oświeceni i Nowocześni

Refleksje nad literaturą Oświecenia oraz swoje pomysły na ożywienie zainteresowania szeroko pojętą kulturą „wieku świateł” przedstawiło aż 22 referentów z kilku krajowych ośrodków akademickich. Obrady otworzył Prodziekan Wydziału Filologicznego prof. zw. dr hab. Marian Kisiel oraz Dyrektor Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego UŚ, prof. zw. dr hab. Krzysztof Kłosiński. Główne założenia konferencji niewątpliwie zostały osiągnięte, bowiem w czasie obrad, którym towarzyszyła bardzo ożywiona dyskusja, zaprezentowano innowacyjne i twórcze spojrzenia na wiek XVIII, które mogą przybliżyć młodzieży szkół gimnazjalnych i licealnych ważny obszar dziedzictwa narodowego. Referenci przedstawili interesujące pomysły na zakładki internetowe, projekty lekcji, plakatów, prezentacji multimedialnych. Chociaż dla większości uczestników udział w konferencji miał charakter naukowego debiutu, to w opinii prowadzącego obrady prof. Jacka Wójcickiego (IBL PAN) dojrzałość sądów, krytycyzm myślenia oraz pomysłowość referentów w prezentacji poglądów były na poziomie profesjonalnego dyskursu akademickiego. Podjęta dyskusja faktycznie okazała się interdyscyplinarną wymianą poglądów, prelegenci mówili bowiem nie tylko o literaturze wieku XVIII i jej obecności w szkole, ale także o mediach popularyzujących różne oblicza „wieku świateł” w teatrze, filmie, bibliotekach i reklamach. Szczególne zaciekawienie wzbudził panel literatury erotycznej, podczas którego uwagę zwracały: odwaga oraz umiejętność mówienia o ludzkiej seksualności i tematach z kręgu „tabu”. Z jednej strony doskonałe przygotowanie merytoryczne młodych referentów, z drugiej świeżość pomysłów oraz innowacja, tak potrzebna obecnie do zainteresowania uczniów literaturą wieku XVIII, przyczyniły się do pełnego sukcesu naukowego tego wydarzenia. Katowickie obrady studentów dowiodły, że połączona z młodzieńczym entuzjazmem wiedza i erudycja humanistów jest w pełni „przekładalna” na konkretne, twórcze realizacje w praktyce szkolnej i szerzej – społecznej.



