AlarmKrajRegionWiadomość dnia

Ile trzeba czekać do lekarza specjalisty na Śląsku? Teraz można to sprawdzić! [aktualne informacje o kolejkach do specjalistów na NFZ]

To, ile trzeba będzie czekać w kolejce do lekarza, zależy głównie od faktu u jakiego specjalisty zamierzamy się leczyć. Pacjenci zwykle całymi miesiącami oczekują na wizyty konsultacyjne. Nawet, jeśli zapisy do konkretnego lekarza prowadzone są na bieżąco, również trzeba stanąć w kolejce. Jak zatem nie tracąc czasu i bez wychodzenia z domu sprawdzić, gdzie można najszybciej zapisać się do specjalisty, w której placówce wyczerpał się już limit miejsc związany z ograniczeniem dostępu do świadczeń gwarantowanych, a ile np. wynosi średni czas oczekiwania na konsultację? Na te i inne pytania odpowiada system Powszechnej Informacji Medycznej. System umożliwia m.in. uzyskanie potrzebnej informacji związanej z usługami medycznymi, ułatwia umówienie się do lekarza czy sprawdzenie m.in. godzin przyjęć do konkretnego specjalisty.

 

Prace nad informatyzacją polskiej służby zdrowia cały czas trwają. Ten segment rynku nadal potrzebuje kolejnych zmian i nowych rozwiązań technologicznych. Wciąż brakuje powszechnie stosowanych narzędzi, dzięki którym można w sposób prosty i wygodny umówić wizytę u lekarza, szczególnie przyjmującego w ramach NFZ. Nadal największym problemem ze względu na długość kolejek, są dla pacjentów wizyty u lekarzy specjalistów. Na wizytę u ortopedy średnio poczekamy rok, nie krócej jeśli chodzi o endokrynologa czy kardiologa. Czas oczekiwania na endoprotezę stawu kolanowego to 5 lat. Najbardziej uzbroić się w cierpliwość muszą pacjenci chcący wyleczyć jaskrę, bo aż około 6 lat!

 

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Powszechna Informacja Medyczna to wsparcie w rozwiązywaniu problemów współczesnego pacjenta. Głównym celem i ideą wdrożenia systemu informacji, doradztwa i wsparcia dla pacjentów jest poprawa jakości informacji o świadczeniach zdrowotnych – mówi dr Witold Rezner koordynator Powszechnej Informacji Medycznej. W chwili obecnej jesteśmy już gotowi na udzielanie pacjentom aktualizowanych przez nasz zespól informacji z zakresu kolejek (czasu oczekiwania) na określone świadczenia zdrowotne w województwach śląskim i świętokrzyskim. Do końca października usługa ta, jest całkowicie bezpłatna – dodaje dr Rezner.

 

Powszechna Informacja Medyczna składa się z portalu dla pacjentów i lekarzy www.medinfo.pl, który gromadzi wszystkie użyteczne w praktyce rodzaje informacji dotyczące świadczeń medycznych, a także z infolinii dla pacjentów obsługiwanej przez wyspecjalizowanych Doradców Medycznych. Doradcy udzielając pomocnych informacji, na bieżąco rozpoznają też potrzeby informacyjne pacjentów i uczestniczą w stałym dostosowaniu systemu do aktualnych potrzeb. Stopniowo udostępniane będą coraz bardziej zaawansowane rozwiązania dla wyszukiwania świadczeń, profesjonalistów medycznych czy placówek. Na bieżąco trwają prace nad budową i aktualizacją bazy w kolejnych województwach. Pod koniec października 2015 system Powszechnej Informacji Medycznej  powinien objąć już całą Polskę. W obecnej formie w bazie dotyczącej tylko terenu województwa śląskiego i świętokrzyskiego zgromadzono i uporządkowano dane ponad 7 tys. poradni, około 3,5 tys. praktyk lekarskich, i prawie 3,5 tys. jednostek diagnostycznych i przychodni medycznych. Dużą liczbę stanowią praktyki specjalistyczne, szpitale, oraz inne także poszukiwane placówki jak np. fundacje czy stowarzyszenia pomagające pacjentom.

 

Platforma www.medinfo.pl  skierowana jest nie tylko do pacjentów, ale również do lekarzy i innych profesjonalistów medycznych oraz wszystkich placówek ochrony zdrowia. Profesjonaliści medyczni i placówki mogą bezpłatnie zamieszczać i aktualizować praktycznie wszystkie istotne dla pacjentów dane, a kolejność wyświetlania wyników nie jest oparta o kryteria promocyjne, ale o aktualność i kompletność danych. Pacjenci średnio spędzają ponad trzy godziny w kolejce, aby zapisać się do lekarza określonej specjalizacji. Eksperci podkreślają, że zbyt długi czas oczekiwania na wizytę do lekarza, ma negatywny wpływ na stan psychiczny pacjenta i jego szanse na szybkie wyleczenie. Twórcy projektu są przekonani, że powstała usługa, dzięki swojej użyteczności poprawi jakość przepływu informacji na linii pacjent-lekarz i placówka-pacjent, oraz przyczyni się do wypełnienia luk informacyjnych. <.>

 

 

 

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button