RegionSilesia Flesz

PKP Cargo przeprowadza się do Katowic. Wszystko w cieniu strajku na kolei [WIDEO]

Perspektywy w nowej siedzibie PKP Cargo wyglądają korzystnie. Niekorzystnie za to na sytuację spółki wpłynąć może ogłoszone we wszystkich jej zakładach pogotowie strajkowe. – Pracownicy uzyskali premie prywatyzacyjne rzędu kilku tysięcy złotych, z których właśnie na dniach będą mogli skorzystać. W ciągu ostatnich dwóch lat wdrożyliśmy podwyżki łącznie ponad 500 złotych na pracownika – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo SA.

 

To jednak za mało. Związkowcy zażądali po 250 zł dla każdego pracownika. Drugi największy przewoźnik w Europie na podwyżkę się nie zgodził. Przeprowadzę z Warszawy do Katowic przypieczętował dwudniowym kongresem logistycznym, co dodatkowo zirytowało związkowców. – Na Titanicu też się bawili do końca. Jak przychodzili, to Cargo miało 500 mln zysku rocznie i 800 milionów żywej gotówki na koncie. Konto wyczyszczone i trzeba kredyty brać – mówi Henryk Grymel, szef kolejarskiej Solidarności.

 

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Obecny na kongresie Prezes Polskich Kolei Państwowych zapewniał jednak, że to najlepszy czas dla kolei, która właśnie teraz przeżywa prawdziwy renesans. – Jeszcze trzy lata temu zadłużenie PKP wynosiło 4 i pół miliarda złotych. Dzisiaj wynosi zero. Już nie mamy długu, spłaciliśmy historyczny dług, dzięki prywatyzacji i możemy pozwolić sobie na dofinansowanie PKP Intercity – zapewnia Jakub Karnowski, prezes zarządu PKP SA.

 

Choć nawet PKP Intercity ma się już podobno lepiej – utrzymuje wzrost liczby pasażerów już od siedmiu miesięcy. Sporą rolę w zachęcaniu do ponownego skorzystania z usług przewoźnika miało Pendolino. Ministerstwo infrastruktury i rozwoju zapewnia, że nie zamierza na tym poprzestać. – Zachodzą zmiany nie tylko, jeśli chodzi o taką twardą modernizację techniczną, ale przechodzą zmianę sposobu operowania organizowania. Wszedł też kapitał prywatny w koleje, bardzo zresztą odważnie – mówi Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.

 

W ciągu ostatnich trzech lat na infrastrukturę kolejową wydano tyle, co w poprzednich dziesięciu. W następnej perspektywie budżetowej tylko z pieniędzy Unii Europejskiej na polską kolej przeznaczone ma zostać jeszcze 10 i pół miliarda euro. – Program rządowy Ślask 20 w dużej mierze skupił się na tym, aby tą sieć udoskonalać i jakby ją domknąć – mówi Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

 

W nowej siedzibie PKP Cargo pracować ma w sumie 900 osób. O swoich ewentualnych planach strajkowych związkowcy poinformują 5 dni przed jego rozpoczęciem.

 

 

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button