RegionWiadomość dnia

Wi-Fi, porty USB i klima. Premiera nowej fury? Nie! To autobusy w Gliwicach! [ZDJĘCIA]

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach jest w trakcie odbioru 11 autobusów. Mają one wyruszyć w trasę na przełomie grudnia i stycznia. – Cena jednego solarisa to około 1,267 mln zł netto (ok. 1,558 mln zł brutto z VAT). Mamy w planach złożyć wniosek o dofinansowanie unijne zakupu (na przybliżonym poziomie 75%). Za wszystkie 11 pojazdów zapłacimy 13,933 mln zł netto (17,138 mln zł brutto) – mówi „Miejskiemu Serwisowi Informacyjnemu – GLIWICE” Maciej Krawczyk, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach.

Dostawy 9 kolejnych (w wersji „solo” 12 metrowej) są planowane na drugą połowę 2017 roku. Ich ceny nie są jeszcze znane (trwa postępowanie przetargowe). Ostatnia partia 9 pojazdów przegubowych będzie miała napęd hybrydowy (elektryczno-spalinowy). Ma dotrzeć do Gliwic w ostatnim kwartale 2017 roku. Bezprzewodowy dostęp do Internetu ma być jedną z dwóch nowości zapowiadanych przez PKM. – Uruchomienie systemu bezprzewodowego dostępu do Internetu w technologii Wi-Fi nastąpi po podpisaniu umowy z operatorem sieci komórkowej. Będzie to prawdopodobnie w styczniu 2017 roku – mówi Maciej Krawczyk.

Kolejną nowością w miejskich autobusach będzie możliwość doładowania komórki dzięki ładowarkom do urządzeń mobilnych USB. – We wnętrzu każdego pojazdu, na wybranych poręczach znajdą się 3 dwugniazdkowe zestawy – mówi Maciej Krawczyk. Niskopodłogowy model Urbino 18 to IV generacja pojazdu firmy Solaris spod Poznania. Producent zapewnia, że nowa konstrukcja jest lżejsza i bardziej trwała od poprzedników. Konstruktorzy przewidzieli w przegubowcu 140 miejsc dla pasażerów (w tym 40 siedzących), specjalny stojak na rower wraz z pasami do jego zapinania, a także miejsce dla wózka dziecięcego bądź inwalidzkiego. Autobusy będą klimatyzowane.

Silnik nowego solarisa spełnia najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin – Euro VI. Autobus emituje o 80% mniej tlenków azotu, a także mniej węglowodorów (o ok. 70%) i trzykrotnie mniej cząstek stałych PM niż pojazdy z silnikami poprzedniej generacji spełniających normę – Euro V.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

 

 

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button