Wielki Piątek na Śląsku Cieszyńskim
Podczas nabożeństw wierni słuchają wyjątków z historii męki i śmierci Zbawiciela. Do tradycji ewangelickiej należy gremialne i rodzinne – w powadze, ciszy i skupieniu – przystępowanie w tym dniu do komunii. W luterańskich świątyniach odprawiane są dwa nabożeństwa. Czytana lub śpiewana jest “Improperia” (“Ludu mój, cóżem ci uczynił?) oraz “Trishagion” (“Święty Boże, Święty Mocny…”).
Podczas nabożeństw wielkopiątkowych na ołtarzu i kazalnicy dominuje czerń, symbol śmierci i żałoby. Krzyż ołtarzowy jest na znak żałoby przesłonięty kirem.
W świątyniach tradycyjnie zbierano ofiarę wielkopostną na działalność diakonijną. W Wielki Piątek luteranie poszczą. Od nabożeństwa w Wielki Czwartek, odprawianego na pamiątkę ustanowienia sakramentów świętych, zamilkły kościelne dzwony. Zabrzmią ponownie dopiero w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego.
Portal internetowy Kościoła luteranie.pl podał, że współcześnie nie jest do końca pewne, jak twórca Reformacji, ksiądz Marcin Luter obchodził Wielki Piątek i czy ówczesna forma wielkopiątkowych nabożeństw była zbliżona do obecnej. “Wiadomo, że Luter nie napisał żadnej pieśni pasyjnej ani wielkopiątkowej, natomiast pozostawił pieśń wielkanocną – “Chrystus był w śmierci mocy”, która oparta jest na starokościelnej pieśni: Chrystus Pan zmartwychwstał. Dla Lutra Wielki Piątek był nierozłącznie związany z Wielkanocą” – głosi portal luteranie.pl.
W Polsce żyje około 80 tys. luteran, z czego blisko połowa na Śląsku Cieszyńskim. Diecezja Cieszyńska Kościoła ewangelicko- augsburskiego jest najliczniejsza w Polsce. Na świecie jest ponad 63 mln luteran.