Częstochowa negatywnie ocenia prace przy A-1
„W szczególności niezrozumiałe i niewytłumaczalne jest przesunięcie na okres po 31 maja 2012 roku realizacji odcinka autostrady Częstochowa–Pyrzowice. – czytamy w stanowisku – Brak tego odcinka powodować może kierowanie ruchu tranzytowego z południa na północ Europy na już przeciążoną trasę DK-1. Niedoinwestowana i nieprzystosowana do zwiększonego ruchu DK-1 stanie się miejscem poważnych problemów komunikacyjnych. W szczególnie trudnej sytuacji znajdzie się miasto Częstochowa, przez centrum której popłynie zwiększony strumień pojazdów.”
Prezydent Częstochowy przygotował również odpowiednie stanowisko na najbliższą Radę Miasta Częstochowy, przesłał także Memoriał do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka oraz prośby o wsparcie w tej sprawie do wojewody śląskiego Zygmunta Łukaszczyka i marszałka województwa śląskiego, Bogusława Śmigielskiego.
Załączamy poniżej treść wszystkich dokumentów.
Memoriał do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka w sprawie harmonogramu realizacji autostrady A-1:
Przyjęcie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad określonego w umowie z firmą wykonawczą harmonogramu realizacji autostrady A-1 oznacza perspektywicznie znaczne pogorszenie możliwości komunikacji z południem Polski oraz krajami sąsiednimi. Powodować tym może poważne straty gospodarcze i społeczne. W szczególności źródłem istotnych problemów jest przesunięcie na ostatni okres – po 2012 r – realizacji odcinka Częstochowa – Pyrzowice. Nie jest prawdziwym podawany publicznie powód tej decyzji. Realizacja tego odcinka nie łączy się z większymi nakładami, nie ma tam zagrożenia szkodami górniczymi, ukończone są przygotowania terenowo prawne. Rzeczywistym powodem przesunięcia jest interes firmy wykonawczej – spodziewane są tu mniejsze wpływy z opłat za korzystanie z autostrady. Nie można jednak interesu firmy wykonawczej przedkładać ponad dobro wspólne, jakim jest realizacja niezbędnych dla państwa rozwiązań komunikacyjnych. Do maja 2012 r. zgodnie z założonym harmonogramem gotowy ma być odcinek autostrady A-1 ze Strykowa do Częstochowy i od granicy czeskiej do Pyrzowic. Zabraknie kluczowego odcinka Pyrzowice – Częstochowa by autostrada mogła przejąć tranzyt międzynarodowy. W praktyce oznaczać to będzie zwiększenie obciążenia połączenia Sośnica – Katowice, a następnie zwielokrotnienie obciążenia tradycyjnego połączenia DK-1 Katowice – Częstochowa. Ta podstawowa dziś droga krajowa jest już znacznie przeciążona w stosunku do swojej możliwości technicznej. Obecne obciążenie jej to około 45 – 50 tysięcy pojazdów na dobę. Zwiększenie tej liczby do ponad 60 tysięcy – a tym skutkuje przejęcie ruchu z autostrady A-1 – doprowadzi do zablokowania tej arterii. Poważne problemy komunikacyjne pojawić się także mogą przed rokiem 2012, gdy rozpocznie się przebudowana dotychczasowej drogi DK-1 na autostradę A-1 od województwa łódzkiego do Częstochowy. Przebudowa wymagać będzie wyłączania z ruchu poszczególnych odcinków. Drogi równoległe – w tym tzw. stara szosa warszawska, przez Kłomnice, Radomsko – nie są techniczne przygotowane na przejęcie ruchu z DK-1. Problemy owe narastać będą po zrealizowaniu A-1. Nadal na tych nieprzystosowanych drogach występować będą duże obciążenia związane z omijaniem płatnej autostrady. Utrudnione też będzie skomunikowanie mieszkańców gmin: Kłomnice, Kruszyna, Mstów, Rędziny, Mykanów, powodowane brakiem dostępu do autostrady A-1. W szczególnie trudnej sytuacji znajdzie się Częstochowa. Trasa DK-1 biegnie przez środek miasta, stając się blokadą dzielącą Częstochowę. Emisja zanieczyszczeń i hałasu komunikacyjnego bezpośrednio naraża zdrowie około 20 tysięcy mieszkańców domów sąsiadujących z tę arterią. Ze względu na brak połączeń alternatywnych Częstochowa stanowić będzie węzeł przejmujący oprócz ruchu północ – południe także komunikacje z Dolnego Śląska i Małopolski w kierunku na Warszawę i Gdańsk. Brak autostradowej obwodnicy Częstochowy sprawia, że ten ruch kierować się będzie przez gęsto zamieszkałe dzielnice centrum miasta. Już obecnie węzeł komunikacyjny w centrum miasta – skrzyżowanie DK-1 z Aleją Jana Pawła II – jest najbardziej obciążonym ruchem jednopoziomowym skrzyżowaniem w Polsce – ruch przekracza tu 4500 samochodów na godzinę. Odcinek Częstochowa – Pyrzowice ma także zasadnicze znaczenie dla poprawy obsługi komunikacyjnej międzynarodowego ośrodka pielgrzymkowego jakim jest Sanktuarium Jasnogórskie. Rocznie przybywa tu około 4,5 miliona pielgrzymów, w tym blisko 1 milion osób z kilkudziesięciu państw całego świata. Dobre połączenie z międzynarodowym portem lotniczym w Pyrzowicach jest niezbędnym elementem dla utrzymania i rozwoju turystyki pielgrzymkowej. Zauważyć tu należy ze smutkiem: przyjęty w umowie harmonogram realizacji A-1 w praktyce doprowadzi przejściowo do komunikacyjnego odcięcia Jasnej Góry. Pośmiertnie spełni się marzenie walczących z Kościołem komunistycznych władców PRL. Wszelkie wskazywane mankamenty skumulują się w okresie gdy w Polsce odbywać się będą mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2012. Wyobrazić sobie można sytuację gdy zwielokrotniony potok pojazdów z braku innych alternatywnych rozwiązań doprowadzi do przeciążenia DK-1 na odcinku Częstochowa – Katowice oraz częstochowskiego węzła komunikacyjnego. Polska zasłynie jako kraj wielokilometrowych “korków” drogowych. Błędy planistyczne przyniosą także najgorszy plon – zwiększoną liczbę wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym. A przecież, przy DK-1 brak jest już miejsca na krzyże upamiętniające śmierć osób bliskich. W związku z opisanymi konsekwencjami wnoszę o zmianę zapisów umowy koncesyjnej i przyjęcie innego harmonogramu realizacji autostrady A-1; w pierwszej kolejności powinien powstać odcinek Częstochowa – Pyrzowice, tak by już w 2011 r możliwy był tranzyt komunikacyjny Częstochowa – Sośnica – przejście graniczne w Gorzyczkach, przebudowa DK-1 na autostradę A-1 na odcinku, od województwa łódzkiego do Częstochowy, powinna być realizowana w ostatnim etapie prac, tak by możliwe było poprzedzenie ich wcześniejszą modernizacją dróg rokadowych, przyjmujących ruch na czas zamknięcia DK-1, niezbędna jest realizacja przebudowy węzła częstochowskiego obejmująca budowę bezkolizyjnych skrzyżowań trasy DK-1 z arteriami wyprowadzającymi ruch na zachód i wschód (droga krajowa 46), niezbędne jest też pokrycie przez środki będące w dyspozycji państwa wymaganych technicznych modernizacji nawierzchni i budowy infrastruktury chroniącej mieszkańców przed emisją hałasu i zanieczyszczeń komunikacyjnych, do roku 2012 potrzebne są inwestycje modernizacyjne na trasie DK-1 Częstochowa – Katowice tak by droga ta spełniała wymogi odpowiadające natężeniu ruchu, w tym ruchu ciężkiego, równolegle z modernizacją i rozbudową drogowego układu komunikacyjnego państwo powinno przystąpić do modernizacji linii kolejowych tak by transport szynowy mógł przejąć w 2012 r część zwiększonego ruchu. W szczególności niezbędna jest modernizacja linii kolejowej Katowice – Częstochowa – Koluszki – Warszawa oraz linii Opole – Częstochowa – Kielce. Przyjęcie przez Polskę organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012 wiązało się ze zobowiązaniami Rządu dotyczącymi przygotowania odpowiadającej potrzebom tak dużej imprezy sieci układu drogowego. Harmonogram realizacji autostrady A-1 stoi w jaskrawej sprzeczności z tymi deklaracjami. Nieprawdziwe powody podawane jako przyczyny przesunięcia realizacji odcinka Częstochowa – Pyrzowice podważają zaufanie do Rządu. Wnoszę zatem o ponowne wnikliwe przeanalizowanie wskazanych problemów i doprowadzenie do zmiany niekorzystnych społecznie decyzji.
Stanowisko Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie: w sprawie harmonogramu realizacji autostrady A-1:
Zarząd Śląskiego Związku Gmin i Powiatów negatywnie ocenia harmonogram realizacji autostrady A-1 wynikający z umowy koncesyjnej wynegocjowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z firmą wykonawczą. W szczególności niezrozumiałe i niewytłumaczalne jest przesunięcie na okres po 31 maja 2012 roku realizacji odcinka autostrady Częstochowa – Pyrzowice. Brak tego odcinka powodować może kierowanie ruchu tranzytowego z południa na północ Europy na już przeciążoną trasę DK-1. Niedoinwestowana i nieprzystosowana do zwiększonego ruchu DK-1 stanie się miejscem poważnych problemów komunikacyjnych. W szczególnie trudnej sytuacji znajdzie się miasto Częstochowa, przez centrum której popłynie zwiększony strumień pojazdów. Odroczenie realizacji odcinka Częstochowa – Pyrzowice wpłynie także negatywnie na rozwój międzynarodowego portu lotniczego. Zarząd Śląskiego Związku Gmin i Powiatów apeluje o renegocjowanie umowy koncesyjnej tak by odcinek Częstochowa – Pyrzowice zrealizowany został do końca 2011 roku, by możliwe było przejęcie ruchu tranzytowego od granicy czeskiej przez Gliwice do Częstochowy. Przesunięcie harmonogramu realizacji umożliwi także przygotowanie tras objazdowych na czas przebudowy DK-1 na odcinku Częstochowa – Stryków w celu uzyskania parametrów autostrady A-1. Zarząd Związku wyrażając swoje zaniepokojenie likwidacją regionalnych połączeń kolejowych, wskazuje na protesty w tej sprawie mieszkańców województwa, dla których jest to „poważne utrudnienie w dojazdach do pracy i szkół.” „Likwidacja połączeń kolejowych spowodować może zwiększenie obciążeń dróg ruchem samochodowym. A to może w efekcie rodzić niebezpieczeństwo zatorów układów komunikacyjnych i powiększenie problemów z parkowaniem samochodów w miastach.” – piszą w swym stanowisku samorządowcy województwa śląskiego.
Projekt stanowiska Rady Miasta Częstochowy w sprawie harmonogramu budowy autostrady A-1:
Rada Miasta Częstochowy zwraca się do Ministra Infrastruktury o renegocjowanie umowy koncesyjnej określającej harmonogram realizacji autostrady A-1. W szczególności Rada Miasta Częstochowy protestuje przeciwko odroczeniu na okres po 2012 r. budowy odcinka autostrady Częstochowa – Pyrzowice. Przyczyny odroczenia realizacji tego odcinka podawane przez przedstawicieli GDDKiA stają w sprzeczności z innymi informacjami. Nie można tłumaczyć owego przesunięcia zagrożeniem szkodami górniczymi ani wyższymi kosztami realizacji. Budowa tego odcinka ma zasadnicze znaczenie dla poprawy obsługi komunikacyjnej Polski. Brak 57 km odcinka autostrady spowoduje, że ruch tranzytowy skupi się na dotychczasowej DK-1 doprowadzając do przeciążenia tej arterii. W szczególnie trudnej sytuacji będzie Częstochowa, gdzie ta arteria prowadzi przez gęsto zamieszkałe dzielnice centrum, blokując komunikację między zachodnią a wschodnią częścią miasta. Brak obwodnicy autostradowej powodować też będzie zwiększenie przez centrum miasta ruchu tranzytowego, w tym ciężkiego z Górnego i Dolnego Śląska w kierunku na Warszawę i Gdańsk. Odroczona też będzie możliwość poprawy skomunikowania Jasnej Góry, międzynarodowego centrum pielgrzymkowego odwiedzanego rocznie przez 4,5 mln pielgrzymów. Do roku 2012 nie będzie bowiem dostępny komunikacyjnie najbliższy międzynarodowy port lotniczy w Pyrzowicach. Rada Miasta Częstochowy protestuje przeciw decyzji zagrażającej podstawowym interesom miasta i mieszkańców. Rada Miasta Częstochowy zwraca uwagę, że prowadzący przez Częstochowę tranzytowy układ komunikacyjny, w tym stan DK-1 i DK-46, nie odpowiada możliwościom zwiększonego obciążenia. Jeżeli nie zmieniony zostanie harmonogram budowy autostrady A-1, samorząd miasta Częstochowy postuluje skierowanie środków z budżetu państwa w ramach programu budowy dróg na Euro 2012, na niezbędną modernizację DK-1 i częstochowskiego węzła drogowego.