Nie kupuj kota w worku!

Czarne koty w workach z czerwoną kokardą z napisami „inspekcja handlowa” pojawiły się w okolicach katowickiego Rynku. Rozdawały przechodniom ulotki z adresami inspektoratów inspekcji handlowej i sądów konsumenckich w regionie. Przechodnie na ogół chętnie zabierali ulotki, choć niektórzy odmawiali sądząc, że to reklama któregoś z banków.
– To koty wyspecjalizowane w udzielaniu porad konsumenckich i prawnych – żartowała Katarzyna Kielar z inspekcji handlowej. – Celem akcji jest przede wszystkim podniesienie świadomości konsumentów, zwłaszcza w regionie śląskim. Chcemy konsumentom przypomnieć, że istnieje taka instytucja jak inspekcja handlowa, której celem jest ochrona ich praw – dodała.
Jak podkreśliła, konsumenci w każdej sytuacji powinni dobrze przyjrzeć się kupowanym towarom, sprawdzać stan fizyczny produktów i datę ważności. Często zdarza się, że firma źle wykonała zamówioną usługę, a sprzedawca nie chce uwzględnić reklamacji. Wtedy inspekcja handlowa służy pomocą.
Jak mówi jedna z „kotek” – Krystyna Wolwiak, która na co dzień udziela porad prawnych w wydziale ochrony konsumenta, liczba chętnych korzystających z usług przez cały czas rośnie, zwłaszcza po takich akcjach. Mediacje konsumenckie w zdecydowanej większości przypadków kończą się pozytywnie dla konsumentów.
To druga tego typu akcja. Pierwszą zorganizowano 15 marca – w Światowy Dzień Konsumenta. Od tego czasu porad prawnych i konsumenckich przybyło o tysiąc. Konsumenci najczęściej pytają o reklamację obuwia, o wykonanie usług remontowo-budowlanych, sprzęt komputerowy i odzież – mówi Wolwiak.
W pierwszym półroczu tego roku pracownicy inspekcji handlowej w woj. śląskim udzielili konsumentom i przedsiębiorcom prawie 7,5 tys. porad i instruktaży.
W pierwszej połowie tego roku do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Katowicach oraz do delegatur w Bielsku- Białej i Częstochowie, wpłynęły łącznie 562 informacje konsumentów oraz wnioski o mediacje w sprawach sporów z przedsiębiorcami. Na podstawie wniosków konsumentów przeprowadzono 369 mediacji. 260 postępowań mediacyjnych zakończyło się pozytywnie dla konsumentów.