Bałtycki Tydzień Akcji
“Na podstawie akcji w ostatnich latach można powiedzieć, że około 10 proc. statków zawijających do polskich portów należała do nieuczciwych armatorów” – powiedział PAP Kościk. Dodał, że “jest jednak coraz lepiej, bo jeszcze kilkanaście lat temu 90 proc. zawijających statków należała do nieuczciwych armatorów”. Poinformował, że “najczęstszą nieprawidłowością ze strony armatorów jest niewypłacanie marynarzom wynagrodzenia w terminie”. Kontrole statków mają na celu wyeliminowanie nadużyć wobec portowców i marynarzy, wypłacanie załogom zaległych wynagrodzeń, dostosowanie warunków pracy do wymogów prawa międzynarodowego i krajowego, zawarcie układów zbiorowych dających portowcom i marynarzom godne warunki pracy i płacy oraz zabezpieczające podstawowe prawa pracy. Na terenie polskich portów, w kampanii uczestniczą związki zawodowe afiliowane w ITF (Międzynarodowej Federacji Transportowców) reprezentujące pracowników morskich: Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ “Solidarność”, Krajowa Sekcja Portów Morskich NSZZ “Solidarność”, Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy oraz Federacja Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków. Bałtycki Tydzień Akcji potrwa do 10 października.