Wykolejeni

Kiedy mowa o liczbach do śmiechu nie jest pasażerom kolei. Od soboty rozkład jazdy jest poważnie przerzedzony. Tych pociągów było i tak mało teraz jest jeszcze mniej i jest bardzo ciężko się gdzieś dostać, stoję po dworcach przez godzinę – dwie – skarży się Joanna Mrowiec, mieszkanka Częstochowy
Pociągów jest mniej bo kolej musi oszczędzać, a według zarządu spółki to jedyna droga. Wie pan u nas to jest centralnie zarządzane i własciciel nowy się musi w tej sprawie wypowiedzieć, włascicielem są samorządy i one muszą okreslić jak to sobie wyobrażają, ja jestem tylko wykonawcą i nie wiele mogę państwu pomóc – tłumaczy Jarosław Kołodziejczyk, PKP. Pomocy – a dokładniej mówiąc – raportów i gruntownej analizy potrzebują nowi właściciele czyli marszałkowie województw.
Półtora miesiąca od przejęcia spółki to za mało by połapać się w znacznie okrojonej ale wciąż skomplikowanej siatce połączeń: Proszę wybaczyć nie ma teraz prostego rozwiązania – czas – proces – korekta połączeń – dziękuję – mówi Bogusław Śmigielski, Marszałek Województwa Śląskiego.
Niewiele powodów do podziękowań mają mieszkancy Bytomia i Gliwic. Na trasie pomiedzy tymi miastami jeździ teraz o połowę mniej pociągów.
Do rozwiązania wciąż pozostaje też kwestia finansowania Przewozów Regionalnych. Marszałek Województwa Śląskiego powiedział: sto milionów i ani złotówki wiecej. Opozycja jest znacznie bardziej otwarta: Kilka milionów złotych, które ewentualnie poświęcimy ponad to co żeśmy obiecali dla załagodzenia tego sporu myślę, że nie zatrzęsie naszym budżetem – uważa Jacek Świetlicki z PO.
Na dyskusję w sejmiku mieli przyjść zwiazkowcy by przynajmniej swoją obecnością wywrzeć na władzy nacisk. Jedyny nacisk wywarli dziś na krzesła w swoich siedzibach ale zapowiadają bardziej zdecydowane kroki. Jest to ostatni czas, kiedy nie chcemy sie mieszać w pracę sejmiku, natomiast nie będzie postępu w tych sprawach będziemy musieli się zjawić – zapowiada Jan Lalik, związek zawodowy kolejarzy.
Postęp będzie – zapowiada zarząd województwa: Przed nami zmiany zarządzania czyli organów spółki, budowanie strategii pokazywanie, ja do tego podchodzę jak do każdego przedsiebiorstwa gospodarczego – tyle że podejście Bogusława Śmigielskiego to tylko jedno z szesnastu – bo własnie tylu marszałków decydować będzie o przyszłości Przewozów Regionalnych. efekt Już dziś spotkali się w krakowie by rozpocząć prace nad wspólna strategią. Ale jeśli ich głosy bedą znacznie się rożnić potrzeba będzie jeszcze wiele czasu by koleje wkroczyły na nowe tory.