Pięćdziesiąte urodziny Barbie

Barbie, a dokładniej Barbara Millicent Roberts, została wymyślona w 1958. Ruth zainspirowała jej córka, autorka chciała wymyślić lalkę z myślą o dziewczynkach, które w przyszłości chciałyby być takimi idealnymi i pięknymi kobietami jak zabawka ich marzeń. Początkowo Barbie była inspirowana inną bohaterką masowej wyobraźni z lat 50-tych – Lili, miała być jednak bardziej niewinna i kojarzyć się z czystością. Premierowy pokaz lalki miał miejsce w 1959 r. w Nowym Jorku, a następnie nastąpiła prawdziwa eksplozja popularności plastikowej BRUNETKI. No właśnie pierwsza lalka była ubrana w strój kąpielowy, klapki i okulary i przeciwsłoneczne oraz miała ciemne włosy. Dopiero z czasem pojawiły się inne wizerunki Barbie i nie tylko … Obecnie Barbie to prawdziwy przemysł – powstają ciągle nowe dodatki i ciuszki, a także domy, samochody, powozy, zwierzątka domowe i oczywiście rozrasta się rodzina słynnej lalki – na czele z Kenem – wiernym partnerem boskiej blondynki. Powstała także nowa „seria” lalek, młodszych „kuzynek” słynnej panny B – „My Scene”.
Swoje piętno na sukcesie Barbie odcisnęli także najwięksi projektanci mody – m.in. Christian Dior, Perry Ellis, Yves Saint Laurent – tworząc ekskluzywne kolekcje strojów, w które ubrane były lalki.
Dziś Barbie nie gości tylko w pokojach małych dziewczynek, ale także na dobre zadomowiła się w masowej wyobraźni i kulturze. Stała się wręcz ikoną popkultury – ideał kobiecej urody lub plastikowa blondynka, jakkolwiek by na to patrzeć fenomen lalki sprawia, że powstają filmy i gry w których gra ona główną rolę a małe dziewczynki i dorosłe kobiety ubierają się w różowe ciuchy starając się upodobnić do plastikowego wzorca.
Na początku XXI wieku Barbi zaczęła robić karirę filmową. Powstało już kilkanaście filmów – baśni, w których główne role odgrywają Barbi i jej lalkowi przyjaciele.
Obchody pięćdziesiątych urodzin Barbie będą „największą globalną ceremonię w historii marki” – jak zapowiada dyrektor generalny Mattel Richard Dickson. W Walentynki, podczas Nowojorskiego Tygodnia Mody odbył się pokaz z okazji urodzin Barbie. Modelki, wystylizowane na lalki z poszczególnych dekad, przedstawiły projekty wykonane przez Calvina Kleina, Betsey Johnson, Michaela Korsa i innych. W marcu na kalifornijskiej plaży w Malibu zostanie zbudowany różowy domek Barbie, zaprojektowany przez Jonathana Adlera, w którym odbędzie się wielkie przyjęcie, a w Szanghaju zostanie otwarty gigantyczny, sześciopiętrowy butik, w pełni poświęcony lalce. W nowojorskim Bloomingdale’u – pierwszym sklepie sprzedającym Barbie, do 15 marca można oglądać wystawę 120 historycznych lalek. W obchody urodzin Barbie włączyły się również liczne firmy kosmetyczne, cukiernicze, wydawnicze, producenci manekinów, aut czy choćby mekyskańskie linie lotnicze (różowy jet) i wiele innych. Została również wyprodukowana lalka-jubilatka, w złotej sukni, dostępna w cenie 50 dolarów.
I wydawałoby się, że nic nie zaszkodzi słynnej lalce Barbie i tylko kryzys spowodował 21-o procentowy spadek sprzedaży zabawki i sprawił, że firma Mattel główny sklep przeniosła do Chin.