Region

Trzy oferty w przetargu na projekt przebudowy centrum Katowic

Przedmiotem przetargu było zaprojektowanie przestrzeni publicznych i ciągów komunikacyjnych w śródmieściu. Dwa projekty zostały złożone przez konsorcja, w tym jedno międzynarodowe.

Oferty złożyły: konsorcjum firm Tebodin SAP-Projekt z Warszawy oraz IMB Asymetria z Krakowa, konsorcjum firm Redan ze Szczecina wraz z Apia XXI SA z Hiszpanii, Apia XXI IAK z Warszawy, Biprokom-Kraków SA i Ec-One z Katowic, a także firma Mosty Katowice.

Wymagania, które postawiliśmy projektantom były wysokie, zarówno jeśli chodzi o uczestnictwo w podobnych projektach, jak i doświadczenie osób, które będą pracowały na rzecz miasta. Takich podmiotów jest niewiele. Trzy oferty poważnych wykonawców to satysfakcjonujący odzew – ocenił w piątek pełnomocnik prezydenta Katowic ds. strefy Rondo-Rynek, Krzysztof Rogala.

Po rozstrzygnięciu przetargu rozpoczną się prace projektowe, które potrwają w dwóch fazach do drugiego kwartału 2010 r. W pierwszej kolejności powstaną projekty torowiska tramwajów oraz trzech alternatywnych wersji nowego rynku, które potem będą konsultowane z mieszkańcami. Koszt przygotowania tych projektów przedstawiciela katowickiego magistratu szacowali wcześniej na kilka milionów złotych.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Rozstrzygnięty w październiku 2006 r. konkurs na koncepcję przebudowy centrum wygrało Konior Studio z Katowic. Projekt zakładał połączenie rynku z rondem poprzez nadanie Alei Korfantego charakteru wielkomiejskiego, lecz węższego niż dotąd bulwaru. Po zachodniej stronie zaplanowano pasaż, a przy nim sklepy, restauracje, centra kultury i sportu. Przy rynku miały powstać ratusz i teatr muzyczny.

Choć miasto nadal odwołuje się do koncepcji Konior Studio, po uwagach m.in. ekspertów i mieszkańców, zmieniono część jej założeń. Chodzi m.in. o przesunięcie fragmentów Alei Korfantego, ul. Moniuszki i planowanej Śródmiejskiej, odsunięcie nowych budynków od już istniejących oraz zmianę lokalizacji podziemnych parkingów i przystanków tramwajowych.

Dołączone do warunków przetargu wytyczne miasta przewidują m.in., że tory tramwajowe w szerokiej na 43 metry Alei Korfantego, biegnąc od ronda środkiem tej arterii, za skrzyżowaniem z ul. Moniuszki zostaną przerzucone pod wschodnią pierzeję rynku i tamtędy, a potem ul. Św. Jana, pobiegną w obu kierunkach pod wiadukt kolejowy.

Umożliwić to ma w przyszłości budowę na południowej części obecnego rynku miejskiego obiektu wielofunkcyjnego – który przylegałby do frontu tzw. Domu Prasy. Główny miejski plac znajdzie się wówczas między Teatrem Śląskim, domem handlowym Skarbek, siedzibą Banku Śląskiego i ul. Moniuszki przedłużoną na zachód do ul. Skargi.

Wytyczne miasta zakładają też m.in. budowę trzech podziemnych parkingów – w obrębie południowej i północnej części obecnego rynku, a także przywrócenie miastu zakrytej rzeki Rawy. Przed tzw. superjednostką powstanie nowa ulica, roboczo nazwana Śródmiejską, która skomunikuje m.in. z rondem i ul. Moniuszki planowane nowe obiekty.

Wykonany przez zwycięzcę przetargu projekt przebudowy obejmie teren między Rynkiem a Rondem, czyli pierwszy z kilku etapów przebudowy centrum. Całość planów miasta na kolejne lata dotyczy łącznie 28 ha, m.in. południową część centrum z ul. Mariacką Tylną i Wojewódzką, teren wokół dworca kolejowego z ul. 3 Maja, rejon kampusu uniwersyteckiego i tereny b. kopalni Katowice.

Łączna wartość planowanych w najbliższych latach inwestycji publicznych w centrum Katowic ma sięgnąć miliarda złotych. By pokryć spoczywające na samorządzie 80 proc. tej kwoty, miasto rozważa uruchomienie nowej linii kredytowej w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Obecny wskaźnik zadłużenia Katowic to 18 proc. rocznego budżetu.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button