KrajRegion

Kolejka “Elka” ma już 54 lata! Była pierwszą nizinną koleją linową w Europie

Dokładnie 54 lata temu, 7 września 1967 roku, w trasę ruszyła Elka. Była pierwszą nizinną koleją linową w Europie.

 

Detektyw wszech czasów powraca!!! COLUMBO tego lata w TVS!

Kolejka linowa „Elka” po raz pierwszy ruszyła w trasę 7 września 1967 roku. Z kilkuletnią przerwą ta wyjątkowa atrakcja cieszy gości parku już od 54 lata.

Nazwa Elka była skrótowcem od Elektryczne Linowe Koleje. W pierwotnej postaci była to kolej krzesełkowa, z krzesełkami niewyprzęganymi. W latach 70. przewoziła ponad 240 tysięcy osób rocznie, a szacuje się, że ogółem przewiozła 15,5 miliona pasażerów.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Łączna długość trasy kolei w latach 1967-2007 wynosiła prawie 6 km. Trasa składała się z trzech odcinków, które połączone były w charakterystyczny trójkąt:

  • Stadion Śląski – Śląskie Wesołe Miasteczko
    • długość trasy: 2210 m
    • normalna szybkość kolei: 1,60 m/s] (5,76 km/h)
    • czas przejazdu: 22,50 min.
  • Śląskie Wesołe Miasteczko – Planetarium Śląskie
    • długość trasy: 1745 m
    • normalna szybkość kolei: 1,60 m/s (5,76 km/h)
    • czas przejazdu: 17,50 min.
  • Planetarium Śląskie – Stadion Śląski
    • długość trasy: 1584 m
    • normalna szybkość kolei: 1,60 m/s (5,76 km/h)
    • czas przejazdu: 16,12 min.

Przejazd wszystkimi trzema odcinkami zajmował około godziny.

W 2011 roku zdecydowano o budowie nowej kolei linowej, z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej. Budowa rozpoczęła się w lutym 2013 roku. Jej ponowne otwarcie, ale tylko na odcinku Śląskie Wesołe Miasteczko – Stadion Śląski (2,2 km), odbyło się 8 września 2013. Obecnie kolej wykorzystuje wyprzęgane gondole i krzesełka, będąc koleją całoroczną.

30 grudnia 2020 roku podpisano umowę na projekt budowy drugiej linii na trasie Śląskie Wesołe Miasteczko – Planetarium Śląskie. Trasa będzie miała długość 1800 metrów i będzie obsługiwana przez co najmniej 30 wyciągów krzesełkowych oraz 15 gondoli.

Jednym z wymagań projektowych jest taka konstrukcja stacji końcowej, aby w przyszłości dało się poprowadzić trzecią linię, na trasie Planetarium Śląskie – Stadion Śląski. przywracając tym samym dawny, trójkątny układ linii. Koszt wykonania projektu zawarty w umowie to 1 051 650,00 złotych,

Źródło: Park Śląski, wikipedia.pl

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

„Nie akceptuję tego jeszcze”. Piotr Małachowski na Stadionie Śląskim zakończył karierę

Coraz mniej czasu, żeby się spisać. Jak idzie spis powszechny na Śląsku?

Jedziesz na gapę? Trafisz do Rejestru Dłużników. MZK w Jastrzębiu-Zdroju ma dość niezapłaconych mandatów

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button