Kraj

Ambasada RP w W. Brytanii protestuje przeciwko żartowi prezentera BBC

Chodzi o nawiązanie do inwazji Niemiec na Polskę w pseudoreklamie Volkswagena Scirocco, którą pokazał w niedzielę prezenter programu motoryzacyjnego telewizji BBC 2 “Top Gear” Jeremy Clarkson.

Rozumiemy konwencję tego programu, że często dochodzi tam do żartów skierowanych przeciwko poszczególnym nacjom europejskim, a Jeremy Clarkson lubi sobie żartować z Niemców czy Francuzów; ale w tym przypadku uważamy, że kontekst – inwazja nazistowskich Niemiec na Polskę – nie jest właściwym sposobem rozśmieszania widzów – podkreślił Szaniawski.

Uważamy, że tragedia tamtej sytuacji, czyli rozpoczęcie II wojny światowej, nie powinna być przedmiotem żartów – dodał, mimo że w programie “stereotypy narodowe często są sztandarowym sposobem recenzowania poszczególnych marek samochodów”. Trzeba reagować, żeby na przyszłość zapobiegać pojawianiu się tego typu ponurych żartów – wyjaśnił rozmówca PAP.

Reklama w formie wiadomości dziennika telewizyjnego wykorzystuje markę handlową Volkswagena Scirocco TDI, pokazując współcześnie zmontowane sceny panicznej ucieczki Polaków przed domniemaną inwazją niemiecką. Na krótkim filmie Polacy rzucają się w wielkim pośpiechu do autobusów i pociągów, porzucają niedojedzone posiłki w stołówkach i zmierzają w stronę granicy.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Reklamę aluzyjnie nawiązującą do exodusu Polaków z września 1939 roku wieńczy napis: “Volkswagen Scirocco TDI. Berlin to Warsaw in one tank” (Volkswagen Scirocco. Trasa Berlin-Warszawa na jednym baku).

Angielskie słowo “tank” jest wieloznaczne, w języku militarnym oznacza czołg i może sugerować, iż inwazja hitlerowców na Polskę niewiele ich kosztowała.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button