Samochody elektryczne – w dobie zmian klimatu i zmian w energetyce, przechodzenia na zero-emisyjność i zieloną energię – zyskują na popularności. Ale szczególnie u nas jedna bariera powstrzymuje wielu przed zakupem auta na prąd. Obawa, że z punktu A do punktu B zwyczajnie nie dojedziemy. bo zabraknie energii w akumulatorach. Stacji ładowania wciąż jest mało, dlatego aplikacja z Dąbrowy Górniczej spada wielu jak gwiazda z nieba. Aplikacja, która pomoże zaplanować trasę samochodem elektrycznym.
- Nie wiecie jak pokonać trasę samochodem elektrycznym bez obawy o rozładowanie? Podpowie aplikacja z Dąbrowy Górniczej
- Innowacyjna aplikacja została stworzona w ramach projektu „We do IT with Energy”
- System w profilu użytkownika aplikacji zapisuje informacje dotyczące stylu jazdy, które służą do wyznaczenia spersonalizowanych tras
- Aplikacja, która pomoże planować trasę samochodem elektrycznym bęzie już wkrótce dostępna na najpopularniejszych platformach
Naukowcy z Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej wspólnie z firmą Kotrak S.A., opracowali aplikację, która uwzględnia styl jazdy danego kierowcy oraz istniejącą sieć ładowania, w tym dostępność wolnych stanowisk na konkretnych stacjach. To pierwszy tego typu projekt w Polsce.
Co kupić pod choinkę? Zakupowy zawrót głowy w galeriach handlowych [WIDEO]
Jaki tani prezent dla fotografa amatora? [LISTA POMYSŁÓW]
Innowacyjna aplikacja została stworzona w ramach projektu „We do IT with Energy”. To wspólne przedsięwzięcie Katedry Transportu i Informatyki Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej oraz firmy Kotrak S.A.. Głównym celem projektu jest prowadzenie badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych, które mają pomóc opracować dynamiczny system geolokalizacji punktów ładowania samochodów elektrycznych.
Aplikacja pomoże zaplanować trasę samochodem elektrycznym
– Poprzez realizowany projekt i aplikację chcemy likwidować istniejące bariery, które ograniczają rozwój elektromobilności w Polsce. Statystyki jasno pokazują, że infrastruktura jest niewystarczająca i wciąż stanowi jeden z głównych czynników hamujących wzrost liczby samochodów elektrycznych poruszających się po polskich drogach. Stąd też pomysł, aby w ramach projektu „We do IT with Energy” opracować aplikację, która ułatwi kierującym przemieszczanie się na dłuższych trasach – mówi dr hab. inż. Katarzyna Chruzik, prof. AWSB, kierownik projektu.
Założeniem aplikacji jest zmiana konwencjonalnego doboru trasy i nawigacji w indywidualnie dopasowaną trasę z uwzględnieniem możliwości technicznych samochodów oraz doboru optymalnego punktu ładowania. Użytkownik, po zarejestrowaniu się w systemie, konfiguruje swoje preferencje w zakresie dopasowania stacji ładowania i ładowarki do pojazdu. System w profilu użytkownika zapisuje informacje dotyczące stylu jazdy, które służą do wyznaczenia spersonalizowanych tras.
ZOBACZ MATERIAŁ SILESIA FLESZ
Każdy kierowca prowadzi samochód inaczej, dlatego aplikacja uwzględnia czy ktoś jedzie w sposób ekonomiczny lub zużywający więcej energii elektrycznej. System sam wskazuje punkty ładowania elektrycznego w regionie i dobiera optymalne punkty ładowania dla trasy przejazdu korzystając z istniejącej infrastruktury. Aplikacja wykorzystując dane dotyczące lokalizacji ładowarek, sugeruje kierowcy najlepszą trasę przejazdu oraz informuje o tym, ile punktów ładowania jest dostępnych na danej stacji.
Dostęp do aplikacji będzie możliwy już wkrótce poprzez najczęściej wykorzystywane platformy. Została zaprojektowana w taki sposób, aby w przyszłości rozszerzyć ją o inne alternatywne źródła energii np. wodór.
Jak zaplanować trasę elektrykiem? Aplikacja z Dąbrowy Górniczej podpowie
Według danych z końca sierpnia 2021 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 29 820 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez pierwsze 8 miesięcy roku 2021 ich liczba zwiększyła się o 11 084 sztuki, tj. o 130% w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się infrastruktura ładowania, jednak ten rozwój nie nadąża za rosnącym popytem na „elektryki”.
Pod koniec sierpnia 2021 r. w Polsce funkcjonowało 1 631 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3178 punktów). Aż 57% kierujących pojazdami elektrycznymi nie korzysta z ogólnodostępnej infrastruktury ładowania lub skorzystało z niej zaledwie kilka razy. Co trzeci (32%) nie posiada w okolicy żadnej publicznej stacji ładowania.
Śledztwo pod choinkę? Detektyw Monk od grudnia w Telewizji TVS!
źródło: Inf.pras.WSB red: W. Żegolewski