Pociągiem do Pyrzowic?

Expresem – ekspresowo na lotnisko do Pyrzowic. Marzy już o tym każdy, kto na lotnisku bywa dosyć często. – Plany za pięć lat nas nie interesują, nas interesuje dzisiejszy dzień – mówi pasażer. Dzisiaj dostać jak i wydostać się z międzynarodowego portu lotniczego w Pyrzowicach można na przykład autobusem – tyle tylko, że trzeba być cierpliwym. – 1,5 godziny jeśli autobusy są. W tym momencie to połączenie jest straszne, to jest wręcz żenujące jeśli chodzi o możliwość połączenia się z centrum miasta.
Najczęściej wybieraną opcją są własne cztery kółka. Tyle, że i tu czasem pojawia się problem. Trzeba zapłacić 6,50 za każdą kolejną godzinę postoju na lotniskowym parkingu. Wiadomo nie od dziś, że wszelkie problemy rozwiązało by szybkie połączenie kolejowe z Katowic do Pyrzowic. Nad projektem pochylają się nie tylko profesorzy Politechniki Śląskiej, ale także ich studenci, którzy na co dzień pracują na kolei. – Kilka z tych osób robiło różne warianty tych przebiegów i one myślę, któryś z nich właśnie w tym studium, który będzie tym wyborem, tego ostatniego wariantu będzie wybrany – stwierdza prof. Kazimierz Kłosek, Politechnika Śląska w Gliwicach.
A do tego już bliżej niż dalej. – Po długich negocjacjach i nie można ukrywać także targach politycznych PKP PLK ma przystąpić do projektowania tej linii i to jest myślę olbrzymi sukces regionu – uważa Eugeniusz Wróbel, członek zarządu GTL. Bo jak zapewniają Polskie Linie Kolejowe nie chodzi tu wcale tylko o połączenie Katowice-Pyrzowice. – Dojazd do lotniska, ale też połączenie z Warszawą, połączenie z tymi dużymi miastami, żeby te pociągi Euro City, Inter City w jakiś sposób miały te połączenia z tymi miastami. Dla samych Pyrzowic taka linia jest nie opłacalna – tłumaczy Karol Trzoński, PKP PLK w Katowicach.
Ale jak mówi rzecznik lotniska w Pyrzowicach Cezary Orzech usprawniona i zmodernizowana komunikacja kolejowa w aglomeracji śląskiej daje zielone światło na rozwój portu lotniczego. – Sygnał, który do nas dotarł, że prace projektowe są już bardzo zaawansowane jest bardzo dobrym znakiem. To także na pewno będzie miało duży wpływ podczas rozmów z liniami lotniczymi.
Prace projektowe zaawansowane, ale do zamknięcia inwestycji długa droga. – Studium wykonalności to gdzieś do roku czasu, potem jest okres dokumentacyjny, okres budowy, to jest cykl przynajmniej pięcioletni – informuje Karol Trzoński, PKP PLK w Katowicach. – Być może, że wymyślone zostaną inne rozwiązania, które pozwolą przyspieszyć cały ten proces, ale pierwszym i podstawowym zadaniem to jest wykonanie projektu, bo jak będzie projekt znacznie łatwiej mówić o pieniądzach – dodaje Eugeniusz Wróbel, członek zarządu GTL.
Bo te nie są małe. Za połączenie miast aglomeracji z lotniskiem trzeba będzie wyłożyć grubo ponad miliard złotych.