Świat

Watykan/Papież: "Odwagi, wstań kontynencie afrykański"

Papież mówił o tych, którzy w Afryce “cierpią z powodu ubóstwa, chorób, niesprawiedliwości, wojen i przemocy, przymusowych migracji”. Apelował o pojednanie religii oraz grup etnicznych.

Wypowiadając się na temat roli Kościoła na Czarnym Lądzie podkreślił, że podejmuje wszelkie działania, aby żadnemu mieszkańcowi Afryki “nie brakowało chleba powszedniego”.

“Wiara w Jezusa Chrystusa, gdy jest dobrze pojmowana i praktykowana, prowadzi ludzi i narody do wolności w prawdzie”, do “pojednania, sprawiedliwości i pokoju” – zauważył Benedykt XVI. Kościół określił mianem “potężnego zaczynu pojednania w poszczególnych krajach i na całym kontynencie afrykańskim”.

Misjonarze na Czarnym Lądzie – dodał – realizowali i nie przestają realizować refleksji Pawła VI, według którego należy promować rozwój liczący się z lokalną kulturą i środowiskiem. Logika ta – stwierdził Benedykt XVI – “od ponad czterdziestu lat jawi się jako jedyna, będąca w stanie pomóc ludom Afryki wyjść z niewolnictwa głodu i chorób”.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Następnie papież przypomniał nauczanie Jana Pawła II, które niedawno poruszył w swej encyklice społecznej “Caritas in veritate” wątek o tym, że konieczne jest odnowienie “modelu globalnego rozwoju, tak aby mógł objąć, przynajmniej w zamiarach, wszystkich ludzi, a nie tylko odpowiednio uposażonych”.

  – Niekiedy w odniesieniu do globalizacji zauważa się postawy fatalistyczne, tak jakby aktualne procesy były wynikiem anonimowych sił bezosobowych oraz struktur niezależnych od ludzkiej woli. Globalizacja jest ludzką rzeczywistością i jako taka podlega modyfikacji zgodnej z tą czy inną kulturą – przypomniał Benedykt XVI.

  – Bądź dobrej myśli, wstań! Tak dziś Pan życia i nadziei zwraca się do Kościoła i do narodów afrykańskich, na zakończenie tych tygodni refleksji synodalnych – mówił.

  Papież zwrócił uwagę na pilną potrzebę pojednania. Powiedział, że jest ono – niezbędnym warunkiem ustanowienia w Afryce relacji sprawiedliwości między ludźmi oraz budowy sprawiedliwego i trwałego pokoju w stosunku do każdej jednostki i każdego narodu; pokoju, który zgodnie ze swą potrzebą otwiera się na wkład wszystkich osób dobrej woli, niezależnie od ich przynależności religijnych, etnicznych, językowych, kulturowych i społecznych.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button