Kraj

Sytuacja PKP

Po 8 latach reform i 3 programach naprawczych zadłużenie tej firmy wzrosło do 6 miliardów 800 milionów złotych.

Kontrolerzy Izby zwracają uwagę, że do tej pory nie przekazano spółkom Grupy należnego majątku, a one same działają w ramach jednej struktury, co wyklucza ich konkurencyjność. Nieskuteczna restrukturyzacja spółek Grupy PKP uniemożliwia ich prywatyzację – dodają.

NIK negatywnie ocenia system gospodarowania majątkiem firmy.

Kontrolą objęto 5 spośród 9 spółek o największych przychodach ze sprzedaży: PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP Cargo SA, PKP Energetyka SA, PKP Intercity SA, a także działalność Ministerstwa Infrastruktury.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Od momentu powstania Grupa PKP nie osiąga zadowalających wyników finansowych: ponosi straty, rośnie jej zadłużenie, występują zatory płatnicze między spółkami. Nie pomogły wewnętrzne działania naprawcze: rozszerzanie asortymentu sprzedaży, redukcja kosztów i poprawa windykacji należności. Główną przyczyną kłopotów Grupy PKP jest według NIK nieskuteczna restrukturyzacja. I to nieskuteczna na wszystkich polach: finansowym, organizacyjnym i własnościowym. Prywatyzację polskiej kolei zakładała ta sama ustawa, na mocy której powstała Grupa PKP. Gdyby jej zapisy zostały zrealizowane, od kilku lat działałyby w Polsce odrębne przedsiębiorstwa kolejowe, konkurujące ze sobą. Jednak prywatyzacji zaniechano. Kolejne rządy przyjmowały tłumaczenia o obiektywnych trudnościach, konstruując coraz to nowe programy naprawcze, które miały gwarantować powodzenie restrukturyzacji Grupy PKP.

PKP SA odpowiada, że przekazała spółkom już majątek o wartości ponad 5 miliardów złotych. W tym roku będzie to

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button