NIK: 10 proc. kierowców autobusów nie ma pełnych kwalifikacji
W ocenie Izby administracja rządowa nie stworzyła kierowcom na czas warunków prawnych i organizacyjnych do odbycia obowiązkowych szkoleń. Ministerstwo Infrastruktury prawie o dwa lata opóźniło przygotowanie przepisów wprowadzających nowy system szkoleń. Dodatkową barierą dla kierowców są koszty szkoleń w wysokości od 6 do 8 tysięcy złotych.
W Polsce jest około 600-800 tysięcy kierowców zawodowych zatrudnionych w 83 tysiącach firm przewozowych. Unia Europejska zobowiązała kierowców zawodowych do systematycznego doskonalenia umiejętności związanych z posługiwaniem się specjalistycznym sprzętem oraz zachowaniem na drogach w warunkach ekstremalnych.
NIK sprawdziła w Ministerstwie Infrastruktury i ośmiu urzędach wojewódzkich, jak administracja rządowa radziła sobie z organizacją szkoleń dla kierowców autobusów i ciężarówek. Kontrola objęła lata 2007-09.