RegionWiadomość dnia

Wskazówki dla kierowców poprawią bezpieczeństwo na autostradach?

Rekordowy karambol na A4 w Gliwicach już na początku tego roku oddalił ten odcinek od rekordów bezpieczeństwa. Z 40 kierowców, którzy się zderzyli, dwóch podróż przypłaciło tu życiem. W miejscu oddalonym zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od płatnego odcinka autostrady.

Do wypadku na gliwickim odcinku A4 doszło też kilka dni temu. Kierowca tira przeżył, jenak podróż zakończył na słupie. Zabrakło kilku metrów bariery ochronnej. – Powinno się ograniczać liczbę przeszkód pionowych w okolicach pasa drogowego w szczególności na autostradach. Rzeczywiście to trzeba rozważyć – przyznaje podkom. Marek Słomski z gliwickiej policji.

Jednak wszystkich przyczyn tego wypadku nie zamierzają rozważać przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Takie oznakowanie jest jak najbardziej zasadne. Ponadto znajdowała się tam bariera energochłonna, więc wszystkie procedury zostały dopełnione – podkreśla Dorota Marzyńska z katowickiego oddziału GDDKiA.

Procedury i przyczyny wypadków analizowano natomiast na odciku autostrady A4 między Katowicami a Krakowem. I być może dlatego chlubnym rekordem pochwalić może się właśnie ten odcinek autostrady. Choć jeszcze dwa lata temu trudno było tu mówić o bezpieczeństwie i komforcie podróży, to od zeszłego roku na odcinku Katowice-Kraków nie tylko nawierzchnia jest powodem do dumy, ale też zerowy bilans śmiertelnych wypadków. – Właśnie dzięki tym remontom, dobrej jakości nawierzchni, a także znakomitemu utrzymaniu w zimie, udało nam się osiągnąć właśnie taki efekt – mówi Wojciech Gębicki, prezes Stalexportu Autostrada Małopolska.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Kampania “Rekordowo bezpieczni” ma być nie tylko powodem do dumy, ale też wskazówką dla kierowców poruszających się innymi odcinkami autostrad. Izabela Pasternak, chociaż jest świeżo upieczonym kierowcą, zwyciężyła w konkursie internautów, którzy zaproponowali najlepsze wskazówki na bezpieczne podróżowanie autostradą. – Najważniejsze, żeby nie zajeżdżać ludziom drogi przy wyprzedzaniu, żeby zwalniać prawy pas, jeżeli się dojeżdża do węzłów, żeby ludzie wjeżdżający mogli bezpiecznie i płynnie włączyć się do ruchu – mówi.

Jednak bycie “rekordowo bezpiecznym” może być wyjątkowo trudne nawet na A4 między Katowicami a Krakowem. Przyczynić mogą się do tego zmiany w kodeksie drogowym chociaż by takie jak wyższe limity prędkości.

 

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button