13 Międzynarodowy Festiwal Teatromania 2011

TEATROMANIA ma charakter przeglądu, formuła festiwalu jest otwarta na zróżnicowane stylistycznie przedsięwzięcia, co pozwala na prezentowanie zarówno spektakli teatrów niezależnych, jak i przedstawień teatru repertuarowego. Założeniem festiwalu jest ukazywanie różnorodności form wypowiedzi teatralnej, różnych inspiracji wykorzystywanych przez zespoły teatralne, różnych środków ekspresji, poszukiwanie tego, co w świecie teatru najbardziej oryginalne i cenne. To festiwal „wychodzący” do widzów – wiele przedstawień odbywa się w przestrzeni publicznej wykorzystując postrindustrialne dziedzictwo naszego miasta. Tym razem też, jak co roku, wypełnimy teatrem całe miasto….
TEATROMANIA to projekt z szacownymi tradycjami. Pierwsze pięć edycji festiwalu koncentrowało się na prezentacji dokonań teatru polskiego, począwszy od 2003 roku festiwal nabrał międzynarodowego charakteru. Gośćmi TEATROMANII były już zespoły należące do najciekawszych grup teatralnych nie tylko polskich, ale też światowych, m.in.: LUME Teatro (Brazylia), Sadari Movement Laboratory (Korea Południowa), Geumhyung Jeong (Korea Południowa), Clipa Theater (Izrael), Familie Flőz (Niemcy), Derevo (Rosja), Jo Strømgren Kompani (Norwegia), Divadlo Skutr (Czechy), Rotozaza (Wielka Brytania), Junk Ensemble (Irlandia), Teatr czarneNIEBObiałe (Rosja), Teatr Novogo Fronta (Czechy/Rosja), Teatr.DOC (Rosja), Andrew Dawson (Wielka Brytania), Claire Cunningham (UK), Dylan Tighe (Ireland), Darren Johnston / Array (Wielka Brytania), Teatr Wierszalin, Teatr Biuro Podróży, Teatr Porywacze Ciał, Teatr Provisorium i Kompania Teatr, Teatr Strefa Ciszy, Teatr Ósmego Dnia, Akademia Ruchu, Teatr Polski z Wrocławia, Komuna Otwock, Kompania Doomsday (Białystok), Scena Prapremir InVitro (Lublin), Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr Dramatyczny z Wałbrzycha, Teatr Rozmaitości z Warszawy, Teatr Narodowy Laboratorium Dramatu.
TEATROMANIA – i tak będzie również podczas tegorocznej edycji – to festiwal, podczas którego przekraczamy najróżniejsze granice – granice pojmowanej w tradycyjnych kategoriach sceny, gatunku, kraju, granice artystyczne, ale też narodowe i etniczne, granice mentalne i światopoglądowe. Prezentujemy teatry poszukujące nowych form porozumienia z widzem, łączące elementy różnych sztuk, multidyscyplinarne, poszukujące widza w otwartej przestrzeni miasta.
Przedstawiane podczas 13. Międzynarodowego Festiwalu TEATROMANIA spektakle są przykładem rozmaitych strategii twórczych, prezentacją szerokiego wachlarza środków ekspresji, po które sięgają artyści teatru początku XXI wieku. W tym roku hasłem przewodnim festiwalu jest „Dokument i ekspresja” – dwa terminy, które wyznaczają swego rodzaju bieguny myślenia o teatrze – choć zapewne bieguny na tylko jednej z wielu możliwych osi.
Dokument, teatr rozumiany jako odbicie, relacja, zbierający i ogniskujący w sobie fakty, zdarzenia, wypowiedzi rzeczywistych osób i ten, który na pierwszym miejscu stawia ekspresję twórcy, chęć dotknięcia absolutu, nieokiełznaną energię aktu kreacji. Czy to bieguny odległe od siebie, czy tez pomimo odległości sobie bliskie?
Rosyjski DOC i teatr Grotowskiego.
Spektakl Michała Zadary i przedstawienia fabryk Company czy Johna Morana.
Teatr zakorzeniony mocno w słowie i teatr szukający pozawerbalnych sposobów wyrażenia niezwykle precyzyjnych znaczeń.
Ale także teatr, który przeciwieństwa łączy – odwołuje się do tradycji, a równocześnie ją przekracza, sięga do źródeł naszej tradycji czy też klasyki literatury – Ewangelii, tekstów Dostojewskiego, Brechta, by mocą scenicznej, aktorskiej ekspresji zbudować most wiodący ku teraźniejszości – jak w spektaklach George’a Dillona czy „Pansori Brecht SACHEON-GA”.
Słowo – scenariusz Irańczyka Nassima Soleimanpoura, staje się najczystszym dowodem na, że teatr staje się tam, gdzie ma miejsce spotkanie, że współtworzymy go my sami. Zawsze od nowa. Tradycyjna forma zostaje zakwestionowana, by natychmiast na nowo można było ja odkryć. Bo czasami – jak zdaje się mówić Chorea – trzeba spróbować odwrotu, by powrócić.
Iść. Być w ruchu. Szukać.
Sprawdzać wiele dróg. Zwiedzić bieguny.
Zapraszamy!



