Śląsk w budowie. Czym będziemy mogli się pochwalić?

Gliwicki bieg zwycięstwa. Czas na start największej w ostatnich latach miejskich inwestycji. Na jej mecie Podium. – Spodek z całym szacunkiem, z jego historią nigdy nie będzie Podium, a Podium nigdy nie będzie Spodkiem. Natomiast: czy te dwa obiekty mogą się uzupełniać? Naszym zdaniem tak – twierdzi Marek Jarzębowski, Urząd Miasta w Gliwicach. Po wielomiesięcznych przesunięciach na początku przyszłego roku ruszy budowa hali widowiskowo – sportowej “Podium”. Potężna inwestycja za prawie 300 milionów złotych już po ponad dwóch latach da Gliwicom najnowocześniejszy i największy tego typu obiekt na Śląsku.
Choć to konkurencja, to katowickiemu Spodkowi nie powinna poważnie zagrozić. W jego bezpośrednim sąsiedztwie już trwa budowa nowej siedziby Muzeum Śląskiego. Na dobre rozpocznie się ta Międzynarodowego Centrum Kongresowego. Najpóźniej wiosną ciężki sprzęt wiedzie na teren, gdzie wybudowana zostanie też prestiżowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. – Jest to największy kulturalny plac budowy w Polsce. O największym znaczeniu i o wielu funkcjach. Warto to podkreślić, dlatego że na to przedsięwzięcie Katowice czekały de facto 2 dekady – zauważa Bogdan Zdrojewski, minister kultury.
Trochę krócej czekano na zmiany na katowickim rynku, które przez wielu uważane jest za najbrzydsze w Katowicach. Będzie tu jeszcze gorzej i głośniej – przez rok na rynku będą przebudowywane tory tramwajowe. Wszystko po to, by na centralnym placu zrobić więcej miejsca dla innych. – W tym samym czasie będziemy pracowali nad przygotowaniem realizacji drugiego etapu. A więc m.in. tej strefy publicznej – mówi Maciej Biskupski, Urząd Miasta w Katowicach.
W Katowicach trwa również przebudowa dworca kolejowego. – Można powiedzieć, że jest rzeczywiście z górki. Zresztą państwo tez możecie obserwować, że odkąd rozpoczęły się prace żelbetowe, czyli wylewanie płyty fundamentowej, wznoszenie kolejnych słupów, stropów kolejnych kondygnacji nastąpiło ogromne przyspieszenie prac – mówi Antoni Pomorski, dyrektor przebudowy dworca w Katowicach, Neinver Polska. Dworzec kolejowy ma być gotowy najszybciej, bo już w czerwcu przyszłego roku. Następnie do użytku oddany zostanie dworzec autobusowy. Na samym końcu Galeria Katowicka. Potężna budowa skończy się w 2013 roku.
Przed EURO 2012 skończy się przebudowa terminalu A pyrzowickiego lotniska. Z myślą o wzmożonym ruchu gotowa będzie część dodatkowych płyt postojowych oraz nowy hangar, w którym m.in. będzie można serwisować maszyny. – Równolegle prowadzimy przygotowania do kolejnych inwestycji. Z tych inwestycji najważniejsza, priorytetowa to jest budowa nowej drogi startowej – informuje Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A. Ta budowa ruszy pod koniec 2012 roku. W sumie lotnisko wyda na 4 inwestycje ponad 350 milionów złotych.
To co miało być dumą województwa pociągnie jego budżet na dno. Z powodu technicznych problemów na budowę Stadionu Śląskiego trzeba było wyłożyć kolejne miliony – na jego dokończenie. – Nasz maksymalny próg zadłużenia to jest sześćset kilkadziesiąt milionów złotych. Już grubo ponad sześćset milionów zadłużenia osiągniemy w Sylwestra przyszłego roku. Z formalnego punktu widzenia głównym winowajcą będzie Stadion Śląski – mówi Adam Matusiewicz, marszałek województwa śląskiego. Na jego murawie chciano rozgrywać mecze EURO 2012. Te piłkarskie, nie-turniejowe odbędą się najwcześniej w 2013 roku.