RegionWiadomość dnia

Walka o reaktywację połączenia Bielsko – Cieszyn

Wypatrzeć pociąg w Skoczowie naprawdę trudno, mimo że chętnych do podróżowania nie brakuje. Teraz ograniczony jest dostęp do dworca i do pociągów, których jest o wiele mniej niż jeszcze kilka lat temu. – Przede wszystkim młodzież chyba najbardziej narzeka na brak połączeń z Cieszynem, czy z Bielskiem, bo są dojazdy do szkół – mówi Krystyna Krysta, mieszkanka Skoczowa. To jeden z powodów złożenia petycji o reaktywację połączenia kolejowego Cieszyn – Bielsko-Biała. Połączenia, jak mówią inicjatorzy akcji, kluczowego na Śląsku Cieszyńskim, gdzie poruszanie się nie tylko koleją jest utrudnione. – Z tygodnia na tydzień dowiadujemy się o nowych cięciach w połączeniach autobusowych, które na tej linii występują – mówi Radosław Mrózek, Ruch Autonomii Śląska, inicjator złożenia petycji.

Podpisy ponad pięciuset mieszkańców Skoczowa i okolic trafiły do Kolei Śląskich. – Musi ulec poprawie stan infrastruktury kolejowej, który w chwili obecnej jest w bardzo złym stanie – zaznacza Janusz Pogoda, Koleje Śląskie. O jej modernizacji zadecydować mogą PKP Polskie Linie Kolejowe. Wówczas Koleje Śląskie mogłyby uruchomi połączenia.

Jak udało nam się dowiedzieć, PKP PLK remontować trasy nie zamierzają. Powód? Pociąg na trasie Cieszyn – Bielsko-Biała nie wygra z konkurencyjną drogą ekspresową S1. Dziś nikt z PKP PLK nie chciał na ten temat rozmawiać. Mówić za to chciała burmistrz Cieszyna. – Najpierw gminy wszystkie muszą się zebrać, zjednoczyć swoje działania, wspólnie wywalczyć zmianę tego zapisu, który mówi, że linia Bielsko – Cieszyn jest nieopłacalna – mówi Janina Żagan, burmistrz Skoczowa.

Opłacalnych przykładów, jak mówi dziennikarz lokalnego portalu Gazeta Codzienna, wcale nie trzeba daleko szukać. – Linia Czechowice-Dziedzice – Cieszyn cieszy się obecnie ogromną popularnością, a w przeszłości również niwelowano tam połączenia – informuje Jakub Marcjasz, gazetacodzienna.pl.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Jest tylko jedno “ale”: bez pieniędzy na torowiska i trakcje, trudno będzie cokolwiek reaktywować. Tym bardziej, że w ciągu ostatnich sześciu lat samorząd województwa śląskiego w modernizację infrastruktury kolejowej nie zainwestował prawie nic. – Zrealizowaliśmy w sumie 3 projekty w temacie infrastruktury kolejowej. Wśród nich dwa projekty dotyczyły zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych – mówi Urszula Machlarz, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. Jeden projekt dotyczył modernizacji kolejowych przystanków. Na wymianę torowisk zabrakło albo chęci, albo pieniędzy. Te podobno mają zostać przeznaczono ze środków unijnych na lata 2014-2020, ale na razie nie na trasę Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button