Jest mapa hałasu, będzie ochrona. Ruda Śląska będzie cichym miastem?
Na przekroczenia jego dopuszczalnych wskaźników narażonych jest ok. 0,5 proc. mieszkańców Rudy Śląskiej. Metody minimalizowania tego problemu w Rudzie Śląskiej określa uchwalony właśnie przez radnych Program Ochrony Środowiska przed Hałasem na lata 2013 – 2018. Dokument został opracowany w oparciu o mapę akustyczną miasta, dodatkowe analizy oraz wizje terenowe obszarów szczególnie narażonych na ponadnormatywny hałas.
“- Analiza mapy akustycznej Rudy Śląskiej potwierdziła, że na terenie miasta występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu drogowego” – komentuje Ewa Wyciślik z rudzkiego magistratu. “- Zgodnie z danymi statystycznymi na hałas tego rodzaju narażonych jest około 0,5 proc. mieszkańców miasta. Problem dotyczy przeważnie osób mieszkających w pierwszej linii zabudowy ruchliwych dróg” – zastrzega.
Najgłośniej w Rudzie Śląskiej żyje się mieszkańcom ulic: Niedurnego, Czarnoleśnej, gen. Hallera, Obrońców Westerplatte, Katowickiej, 1 Maja, Węglowej, Zabrzańskiej, Wolności, Goduli, Sprusa, Orzegowskiej, Kokota, Niedzieli, Zielonej, Nowy Świat, Halembskiej, Kłodnickiej, Grodzkiej, Piotra Skargi, Wyzwolenia, Piłsudskiego, Radoszowskiej, Oświęcimskiej oraz ks. Tunkla. Jak pokazują przeprowadzone badania, zwiększone wskaźniki akustyczne przy tych drogach mogą zostać skutecznie ograniczone.
“- Obecnie najczęściej stosowanym rozwiązaniem w walce z nadmiernym hałasem komunikacyjnym jest stosowanie ekranów akustycznych” – mówi Grażyna Dziedzic, prezydent Rudy Śląskiej. “- Niestety, zabezpieczenia te często nie przynoszą oczekiwanych efektów końcowych. W przypadku terenów zurbanizowanych ich skuteczność jest niedostateczna lub ich zastosowanie jest wręcz niemożliwe” – podkreśla prezydent Rudy Śląskiej.
Zastosowanie wspomnianego rozwiązania może się jednak okazać zasadne przy ul. Węglowej. Zdaniem autorów badań, ustawiony ekran akustyczny powinien zostać przedłużony. Inne możliwości będą musiały być natomiast rozpatrzone w przypadku pozostałych ulic. “- Jednym z możliwych rozwiązań jest egzekwowanie istniejących ograniczeń prędkości lub też ograniczenie emisji hałasu poprzez zmianę organizacji ruchu” – wyjaśnia Ewa Wyciślik. “- Można też wprowadzić nowoczesne rozwiązania techniczne, takie jak zintegrowany system zarządzania ruchem, czy też budowa dróg metodą tzw. „cichych nawierzchni”, ale są one niestety drogie i przekraczają nasze aktualne możliwości finansowe” – zastrzega. W ograniczeniu hałasu może pomóc też rozwój nowoczesnej komunikacji miejskiej , a także budowa systemu ścieżek rowerowych i deptaków spacerowych.