Katowice Airport: Nowa droga startowa w Pyrzowicach w budowie [Zdjęcia]
To pierwsza z dwóch warstw betonowych nawierzchni przyszłej drogi startowej w Pyrzowicach. Górna warstwa zostanie ułożona w Katowice Airtport przyszłym roku. Ponadto w pyrzowickim porcie rozpoczęły się prace ziemne przy budowie dróg szybkiego zjazdu tzw. speedway, pozwalających na opuszczenie przez samolot drogi startowej z prędkością nawet 90 km/h. Łączna wartość inwestycji to 157 mln zł.
W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice wybetonowano już 144 tys. m kw. podbudowy nowej drogi startowej o grubości 22 cm. Zużyto już prawie 32 tys. m3 betonu. Układanie ostatniej, 30-centymetrowej warstwy nawierzchni przyszłej drogi rozpocznie się w przyszłym roku. Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na trzeci kwartał 2014, natomiast samoloty będą mogły skorzystać z nowej infrastruktury rok później.
Samoloty, które będą lądować na nowej drodze startowej będą mogły z niej szybko zjechać korzystając z drogi szybkiego zjazdu tzw. speedway. W Katowice Airport powstaną dwie tego typu drogi (N i R), po jednej dla każdego kierunku. Będą zbudowane pod takim kątem względem nowej drogi startowej, by możliwe było opuszczenie jej przed ukończeniem pełnego dobiegu, tj. przy prędkości wynoszącej do 90 km/h. Ponadto w Katowice Airport udostępnione zostaną trzy prostopadłe drogi kołowania – L, M i S. Aktualnie trwają prace ziemne przy budowie drogi kołowania N oraz M.
– Po zakończeniu inwestycji komfort korzystania z Katowice Airport i jego możliwości operacyjne zdecydowanie wzrosną. Dłuższa, o 400 m od obecnej, droga startowa pozwoli przyjąć największe statki powietrzne z pełnym obciążeniem, a drogi szybkiego zjazdu umożliwią ekspresowe opuszczenie pasa i udostępnienie go kolejnym samolotom, dla których nie zabraknie miejsca na rozbudowanej niedawno płycie postojowej – mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.
W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice trwają prace przy budowie infrastruktury nowoczesnego systemu nawigacyjnego, który będzie wspomagał lądowania samolotów w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego pułapu chmur – Instrument Landing System kategorii II. Trwają również prace przy budowie sieci teletechnicznej systemu METEO, w tym m.in. systemu informowania o wystąpieniu oblodzenia na nawierzchni.