Pas startowy w Pyrzowicach budują już rok [Zdjęcia] Połowa już gotowa
Budowa nowego pasa startowego ruszyła w styczniu br. W pierwszej kolejności przeprowadzono prace związane ze sprawdzeniem saperskim terenu – nie bez powodu zresztą, bo niewypałów znaleziono tu sporo. Wycięto także kolidujące z nową inwestycją drzewa. W bieżącym miesiącu zakończono układanie pierwszej z dwóch warstw betonowych nawierzchni przyszłej drogi startowej. Łącznie wybetonowano prawie 150 tys. m kw. podbudowy nowego pasa startowego w Pyrzowicach o grubości 22 cm. W tym celu wykorzystano prawie 33 tys. m sześc. betonu cementowego. Rozpoczęły się również prace ziemne przy budowie dróg szybkiego zjazdu tzw. speedway, pozwalających na opuszczenie przez statek powietrzny drogi startowej przed ukończeniem pełnego dobiegu po lądowaniu.
– W rocznicę rozpoczęcia inwestycji jesteśmy za półmetkiem prac. Ich zakończenie planowane na koniec września przyszłego roku. Wtedy to Katowice Airport stanie się jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich z drogą startową o długości ponad trzech kilometrów – mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.
W najbliższych miesiącach kontynuowane będą prace, które zapewnią właściwe funkcjonowanie rozbudowywanej infrastruktury. Roboty te związane będą m.in. z budową systemu odwadniającego, kanalizacji teletechnicznej i energetycznej oraz nowoczesnego systemu nawigacyjnego, który będzie wspomagał lądowania samolotów w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego pułapu chmur. Układanie ostatniej 30-centymetrowej warstwy nawierzchni przyszłej drogi rozpocznie się wiosną przyszłego roku.
Nowa droga startowa o szerokości 45 m będzie dłuższa o 400 m od obecnej (2800 m), a po obu jej stronach zostaną wybudowane umocnione pobocza o szerokości 7,5 m każde. Powierzchnia nowej drogi startowej wraz z układem głównych dróg kołowania L, N, R i S wyniesie 230 tys. m kw. Nowa droga usytuowana jest równolegle i w odległości 195 m na północ od dotychczasowej. Jej położenie zostało tak zaplanowane, aby w przyszłości możliwe było bezkolizyjne wydłużenie jej o kolejne 400 m w kierunku zachodnim.
Budowa przyszłej drogi startowej realizowana jest w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska w Pyrzowicach. Oprócz drogi startowej powstanie także “parking” dla samolotów czyli specjalny plac postojowy. Wartość całej inwestycji to ponad 267 mln zł brutto.