KrajRegionWiadomość dnia

180 kilometrów torów za 760 mln zł. Inwestycja, która zrewolucjonizuje kolej w województwie śląskim?

Pierwsza z dwóch umów zapewni sprawny przejazd pociągom pasażerskim i towarowym między Zawierciem – Dąbrową Górniczą Ząbkowicami i Jaworznem Szczakową. Druga umowa ucieszy szczególnie tych, którzy dużo i daleko podróżują. Dokument zapewnia bowiem powstanie jak najszybszego połączenia kolejowego między Warszawą i Wrocławiem przez Częstochowę i Opole.

Dzięki rewitalizacji trasy kolejowej Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa zostanie przywrócona maksymalna prędkość pociągów pasażerskich i towarowych. Pasażerskie znów osiągną 120 km/h, a towarowe nawet 100 km/h. Wśród działań związanych z rewitalizacją zaplanowano  wymianę nawierzchni torowej na odcinku ponad 91 km torów i montaż 144  nowych rozjazdów. Ponadto wyremontowane zostaną: sieć trakcyjna, 9 przejazdów, 12 peronów oraz 60 obiektów inżynieryjnych. Przeprowadzone zostaną również roboty związane z przebudową systemu sterowania ruchem pociągów. Rewitalizacja trasy Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa jest uzupełnieniem robót realizowanych na Centralnej Magistrali Kolejowej, które mają skrócić przejazd pociągów z Warszawy do Katowic do niewiele ponad 2 godzin. Umowę na kwotę ponad 439 mln zł zawarto z Przedsiębiorstwem Robót Komunikacyjnych w Krakowie S.A.

Drugi projekt to już trasa Częstochowa – Fosowskie. Pozwoli on na przywrócenie jej pierwotnych parametrów technicznych – prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 70 km/h dla towarowych. Inwestycja swoim zasięgiem obejmie 11 stacji, 19 peronów, ponad 96 km torów, 71 obiektów inżynieryjnych, a także 48 skrzyżowań z drogami publicznymi. Jest to jeden z kluczowych projektów rewitalizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., który wraz z pracami realizowanymi na odcinkach Włoszczowa Północ – Częstochowa Stradom oraz Fosowskie – Opole umożliwi najszybszym pociągom przejazd między Warszawą, a Wrocławiem w czasie krótszym niż 4 godziny. Umowę na to zadanie zawarto z konsorcjum, w którym liderem jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. a członkiem konsorcjum Przedsiębiorstwo Remontowo Budowlanym ,,TOR’’ Sp. z o.o. w Mysłowicach, a koszt realizacji projektu wynosi niecałe 323,5 mln zł.

Zakończenie prac w ramach obu projektów zaplanowano w 2015 roku.

Ciąg dalszy artykułu poniżej
Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button