RegionWiadomość dnia

A1 jeszcze później?

Jak pokierować budową autostrady A1, żeby zdążyć przed Euro 2012? Nad tym od kilku miesięcy głowi się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Najnowszy kłopot to projekt odcinka z Pyrzowic do Strykowa koło Łodzi, który zdaniem dyrekcji zawiera co najmniej kilka istotnych wad. – Brak uzgodnień m.in. z samorządami przez tereny, których przebiegać będzie ten odcinek. Obiekty mostowe i odcinki drogowe muszą być dostosowane do bardzo dużych natężeń ruchu. Ich trwałość i jakość zgodna z tym projektem, który został przedstawiony nie gwarantują długiego użytkowania – stwierdza Dorota Marzyńska, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Szczególnie poważny jest ten ostatni zarzut. O wyjaśnienia poprosiliśmy polsko-hiszpańskie konsorcjum Autostrada Południe na zlecenie, którego powstał projekt. Spółka nie chciała jednak komentować sprawy. Ogranicza się tylko do lakonicznego oświadczenia na temat odebrania jej koncesji na budowę A1: (…) Ostatecznie strony umowy koncesyjnej nie doszły do porozumienia w sprawie modyfikacji warunków handlowych, co spowodowało wygaśnięcie umowy.

To było już wiadomo ponad dwa tygodnie temu, chociaż niektórzy podobno przewidzieli to znacznie wcześniej. – Ja tylko chcę przypomnieć, że stroną umowy, którą podpisał pan minister Grabarczyk był pan prezes Ayuso, szef firmy Ferrioval, który budował Okęcie z potężnymi problemami – mówi Jerzy Polaczek, były minister transportu.

Teraz problemem jest projekt A1, w którym m.in. zbiorniki retencyjne dla autostrady znajdują się zbyt blisko przejść dla zwierząt. A to niezgodne z tzw. decyzją środowiskową. I wiele wskazuje na to, że konieczne będą kolejne uzgodnienia. – Jest to przedłużenie procesu uzgodnieniowego, ale w tej ponownej ocenie rzeczywiście możemy doprecyzować przyjęte rozwiązania techniczne i technologiczne – uważa Joanna Borówka, Regionalna Dyrekcja Ochrony Przyrody w Katowicach. Precyzja w projektowaniu autostrady będzie wskazana, bo inaczej wojewoda, nawet gdyby chciał, to pozwolenia na jej budowę nie wyda. – Śląski Urząd Wojewódzki oczekuje na kompletną dokumentację techniczną, aby móc wszcząć postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę – informuje Igor Śmietański, Śląski Urząd Wojewódzki.

Generalna Dyrekcja czeka z kolei na poprawienie projektu, ale kiedy to nastąpi – nie wiadomo. Tym samym nie wiadomo też kiedy zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę odcinka ze Strykowa do Pyrzowic. Podobnie zresztą jak na dokończenie trasy z Gorzyczek do Świerklan, z której pod koniec ubiegłego roku wyrzucono austriacką firmę Alpine Bau. – W związku z tym, że mamy duże opady śniegu i ten śnieg jest na placu budowy inwentaryzacja troszeczkę spowolniła tempo, jednakże przebiega nadal i jeszcze w tym miesiącu w najbliższym czasie sądzimy, że będzie już zakończona – oznajmia Dorota Marzyńska, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

GDDKiA sądzi też, że całą A1 w województwie śląskim uda się zbudować do maja 2012 roku. Tyle, że na razie niewiele na to wskazuje.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button