PatronatyRegion

Antonina Krzysztoń i Maciej Balcar dla Hospicjum Cordis. Niezwykły koncert już 12 maja w Katowicach

Już 12 maja 2014 r. o godz. 19.00 Kinoteatr Rialto w Katowicach zamieni się w prawdziwy raj dla wielbicieli poezji śpiewanej, rocka i bluesa.

Dochód z Koncertu zostanie przeznaczony na rzecz Podopiecznych Hospicjum Cordis, pierwszego w Polsce południowej hospicjum stacjonarnego, które już od 24 lat otacza opieką ludzi chorych i umierających. Podopiecznymi Hospicjum są zarówno dzieci jak i dorośli w ostatniej fazie choroby nowotworowej oraz cierpiący na nieuleczalne choroby przewlekłe.

Antonina Krzysztoń i Maciej Balcar to od lat dobrzy przyjaciele Hospicjum Cordis. Wielokrotnie występowali dla Podopiecznych i w koncertach charytatywnych. Po raz pierwszy jednak dali się namówić na wspólne śpiewanie. Już 12 maja 2014 r. będzie można zobaczyć rezultaty tego artystycznego spotkania.

Antonina Krzysztoń Zadebiutowała wraz z Andrzejem Wyrzykowskim w 1980 r. na Festiwalu Piosenki Zakazanej w Hali Oliwii w Gdańsku. Ten debiut zaowocował współpracą z kabaretem „Pod Egidą”. Po ogłoszeniu stanu wojennego zaczęła występować nieoficjalnie w mieszkaniach prywatnych, kościołach i wybranych klubach studenckich. W drugim obiegu ukazały się jej trzy pierwsze wydawnictwa (na kasetach magnetofonowych). W 1983 r. otrzymała nagrodę główną na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie oraz główną nagrodę FAMA. W latach 1984 – 92 współpracowała z gitarzystą Markiem Wallawenderem, będącym także aranżerem jej utworów.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Antonina występowała i występuje na wszystkich najważniejszych imprezach związanych z poezją śpiewaną (min. FAMA, Zamkowe Spotkania „Śpiewajmy Poezję”). Wydawcą pierwszej oficjalnej kasety artystki, już w okresie demokratyzacji życia w Polsce, był Pomaton.

W listopadzie 1993 roku piosenka Perłowa Łódź zajęła pierwsze miejsce w plebiscycie Muzycznej Jedynki. To spowodowało, że Antonina stała się wykonawcą znanym szerszej publiczności.

Wiele osób kojarzy ją z czeskim bardem Praskiej Wiosny 68r. – Karelem Krylem. Jej interpretacje utworów czeskiego poety znalazły się na pierwszej kasecie, jeszcze z lat osiemdziesiątych, zatytułowanej „Ballady Karela Kryla”, wydanej w „podziemnym” wydawnictwie „Nowa”. Spotkały się one z uznaniem słuchaczy, jak również samego autora ballad. W rocznicę śmierci Karela Kryla ukazała się płyta Antoniny Krzysztoń zatytułowana „Czas bez skarg”, której była muzycznym producentem. Teksty większości piosenek przetłumaczyła Maryna Miklaszewska, współautorka libretta do musicalu „Metro”. Przez długie lata współpracowała z dwoma muzykami – Słomą (instrumenty perkusyjne) i Kubą (bas), co zaowocowało płytami „Kiedy przyjdzie dzień”, „Pieśni Wielkopostne”, Wołanie”. 

Antonina ostatnimi czasy gra wiele koncertów w kościołach, choć jej piosenki, mimo iż dokładnie określone światopoglądowo trafiały i trafiają do ludzi o różnych przekonaniach. Raczej stara się szukać tego co nas łączy i nie oceniać, raczej rozważać, zapraszać do zadumy i dialogu. Korzysta z folku, który kocha, co wyraźnie słychać w jej balladach. Piosenki i muzyka są różnorodne, więc właściwie każdy może coś znaleźć w tym dla siebie. 

Współpracowała też przy projektach innych artystów, m.in. wielokrotnie z Michałem Lorencem, Grzegorzem Królikiewiczem przy spektaklu teatralnym. Współtworzyła muzykę do filmu dokumentalnego T. Wilde „Czas Słowian”. Była pomysłodawcą i kierownikiem muzycznym płyty „Każda chwila”, przy której współpracowała z Leszkiem Możdżerem, Adamem Pierończykiem, Kubą, Marcinem Pośpieszalskim, Joszko Brodą, Mieczysławem Litwińskim. Za ten projekt w 1999 r. otrzymała nagrodę Radia Niepokalanów. 

Od roku 1994 współpracuje z gitarzystą Marcinem Majerczykiem, który także był wraz z nią kierownikiem muzycznym ostatnich dwóch płyt.

Maciej Balcar muzyk, autor tekstów, kompozytor, aktor teatralny oraz filmowy. Ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej, jednak już we wczesnych latach to muzyka odgrywała w jego życiu główną rolę. W dzieciństwie uczęszczał do ostrowskiej Szkoły Muzycznej im. Komedy, do klasy fortepianu. Już na początku swojej muzycznej drogi wykazywał szeroki zakres zainteresowań muzycznych, oprócz licznych zespołów bluesowo-rockowych, z którymi ostatecznie związał swoje życie, grał także z grupą punk rockową oraz thrashmetalową.  Ma na swoim koncie współpracę z takimi zespołami oraz artystami jak: Blues Forever, Harlem, Robert Chojnacki czy zespół Nie-bo, z którym współpracuje do dziś w ramach swojej solowej kariery.

W 1998 roku została wydana pierwsza solowa płyta artysty, zatytułowana „Czarno”, na której gościnnie wystąpili m.in. bracia Golec i Mateusz Pospieszalski. Po 12 latach Maciek wydał swój drugi solowy album „Ogień i Woda”, który nagrał z krakowskim zespołem Nie-bo, w składzie: Krzysztof “Flipper” Krupa, Robert Lubera, Piotr “Quentin” Wojtanowski. Był on poparty dwoma trasami koncertowymi: „Ogień i Woda Tour 2011” na przełomie stycznia i lutego 2011 oraz „Ogień i Woda Acoustic Tour 2012” w okresie styczeń/luty 2012, które w sumie liczyły 33 koncerty na terenie całej Polski. Już od ponad dekady jest liderem legendarnego zespołu Dżem, z którym nagrał dwa albumy studyjne „2004” oraz „Muza” .

Ten ostatni  pokrył się platyną. W roku 1996 zagrał epizod w filmie historycznym, polsko-francuskiej produkcji, „Marion du Faouet“. W 1999 roku reżyser Roland Rowiński powierzył mu rolę w spektaklu Teatrze Telewizji pt. „Gorący Oddech Pustyni“ wg Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W tym samym roku nagrał kolędy na płycie, którą wymyślił i realizował Jerzy Grunwald. Teledyski do kolęd kręcone były w Izraelu dla II programu TVP. Już rok później (2000) zaproszony został przez Teatr Rozrywki w Chorzowie do roli Jesusa w słynnej rock-operze „Jesus Christ Superstar“, która to okazała się ogromnym sukcesem i jest grana do dziś przy pełnych widowniach. Dodatkowo Maciej jest odtwórcą roli Rogera w spektaklu “Rent” wystawianego również przez Teatr Rozrywki w Chorzowie. W 2002 użyczył głosu „Mustangowi z Dzikiej Doliny“ (Dreamworks), gdzie wcielił się w rolę zarówno narratora historii (org. Matt Damon), jak i wykonawcy poskojęzycznych wersji piosenek do filmu (autorstwa Briana Adamsa).

W 2005 zagrał postać Indianera w filmie Jana Kidawy-Błońskiego „Skazany na Bluesa“. Od grudnia 2010 występuje w Rock Operze „Krzyżacy” w reżyserii Marcina Kołaczkowskiego. Jego rola Juranda została doceniona zarówno przez publiczność jak i recenzentów. Występował na licznych imprezach i festiwalach, m.in. na 50-leciu Łódzkiej Szkoły Filmowej (1998, ze Zbigniewem Nahornym), w 1999 i 2008 na Jazzie nad Odrą, w 1998 I 2000 na festiwalu w Opolu w konkursie premier, wykonywał tam również w koncercie galowym utwór Czesława Niemena „Pod Papugami“ z którym ponownie wystąpił na Wiktorach' 99. 20 listopada ukazał się trzeci album artysty „Live Trax 12“ – który jest zapisem trasy „Ogień i Woda Acoustic Tour 2012”. Na dwóch krążkach znalazły się zarówno utwory z płyty „Ogień i Woda” jak i z „Czarno”. W nowych akustycznych aranżacjach, można odnaleźć niesamowitą i energetyzującą atmosferę, która panuje podczas koncertów Maćka.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button