Kultura i rozrywkaRegion

Co jest potrzebne do ubezpieczenia mieszkania?

Dopełnianie formalności w banku, u dostawcy mediów czy w oddziale towarzystwa ubezpieczeniowego, rzadko należy do przyjemnych czynności. Niektórzy, aby uniknąć sterty stron do przeczytania i podpisania, skracają sobie drogę decydując się na zdalne załatwianie takich spraw. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że niektórych aspektów, jak na przykład przedłożenia wymaganych dokumentów, nie da się uniknąć. Jak to wygląda w przypadku podpisywania polisy ubezpieczenia nieruchomości? Co jest potrzebne do ubezpieczenia mieszkania? Sprawdź.

 

Zawarcie polisy ubezpieczenia mieszkania – jakie dokumenty?

Pierwszym krokiem na drodze do objęcia ochrona ubezpieczeniową swojej nieruchomości jest oczywiście zdecydowanie się na ofertę konkretnego ubezpieczyciela. Niektórym pomagają w tym porównywarki ubezpieczeń, inni posiłkują się opinią znajomych i rodziny, a jeszcze inni kierują się po prostu doświadczeniem rynkowym i solidnością danego towarzystwa ubezpieczeniowego. Dla wielu konsumentów argumentem przemawiającym za wyborem konkretnego ubezpieczyciela może być natomiast brak zbędnych formalności i uproszczenie procesu zawierania umowy ubezpieczenia mieszkania.

Dobrą wiadomością może być fakt, że obecnie większość firm ubezpieczeniowych proponuje zawarcie ubezpieczenia mieszkania poprzez wypełnienie specjalnego formularza, bez konieczności przedkładania jakichkolwiek dokumentów. Informacje, które należy podać w formularzu dotyczą najczęściej:

  • charakterystyki nieruchomości – rok budowy, powierzchnia, lokalizacja, rodzaj zabudowy, wartość nieruchomości,
  • osób zamieszkujących nieruchomość – wiek i ilość lokatorów,
  • dotychczasowego przebiegu ubezpieczenia – czy występowały szkody na nieruchomości, czy jest to kontynuacja ochrony ubezpieczeniowej, czy została spisana cesja,
  • wyboru zakresu ochrony – najczęściej do wyboru jest wariant podstawowy, rozszerzony oraz coraz bardziej popularny “all risk”.

W jakich sytuacjach zatem przedłożenie dokumentów podczas zawierania polisy ubezpieczenia mieszkania będzie konieczne? Przede wszystkim w momencie, w którym ubezpieczający chciałby objąć ochroną nietypowe ruchomości znajdujące się na stanie nieruchomości. Mogą to być wartościowe antyki, biżuteria, dzieła sztuki. Wówczas konieczne może się okazać przedłożenie kosztorysów czy certyfikatów autentyczności tych przedmiotów.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Co w przypadku zmiany warunków ubezpieczenia?

Kolejną sytuacją, która może pozytywnie zaskoczyć osoby posiadające już podpisaną polisę ubezpieczenia mieszkania, jest chęć dokonania przez nie zmian w warunkach umowy ubezpieczeniowej. Okazuje się bowiem, że tradycyjne papierowe aneksy odeszły już właściwie do lamusa, a decyzję o rozszerzeniu zakresu ubezpieczenia, czy zmianie jego sumy można przekazać do ubezpieczyciela mailowo lub telefonicznie.

Oczywiście, można także osobiście odwiedzić oddział towarzystwa ubezpieczeniowego, ale nie trzeba dostarczać wówczas żadnych dokumentów. Warto mieć za to dowód osobisty, aby potwierdzić swoją tożsamość u doradcy.

Jak zgłosić szkodę i otrzymać odszkodowanie?

Zakładając, że polisa ubezpieczenia mieszkania przebiega bezszkodowo, nie trzeba się przejmować niespodziewaną koniecznością dopełniania w jej zakresie jakichkolwiek formalności. Problem pojawia się natomiast wówczas, kiedy dochodzi do zdarzenia losowego powodującego uszczerbek na nieruchomości lub mieniu. W takiej sytuacji, należy oczywiście dokonać zgłoszenia szkody. W większości towarzystw można to zrobić telefonicznie lub mailowo.

Proces odszkodowawczy to właściwie jedyny etap ubezpieczania mieszkania, w którym pojawia się konieczność przedłożenia stosownych dokumentów. Najczęściej będą to:

  • dokumentacja potwierdzająca wartość uszkodzeń nieruchomości lub mienia,
  • rachunki lub faktury dokumentujące wydatki poniesione celem naprawy powstałych szkód,
  • kosztorysy dotyczące poniesionych strat,
  • ewentualne dokumenty sporządzone przez służby ratownicze lub policję.

Czy zawarcie umowy ubezpieczenia mieszkania wymaga wielu formalności?

Zawarcie umowy ubezpieczenia mieszkania nie jest procesem skomplikowanym i wymagającym od konsumenta szczególnej cierpliwości czy dużej ilości czasu. Zanim ubezpieczający zdecyduje się na wybór konkretnej oferty, warto aby przejrzał parametry i warunki każdego wariantu, które większość ubezpieczycieli, jak np. https://tuz.pl/produkty/ubezpieczenie-domu-i-mieszkania/ udostępnia na swojej stronie internetowej. To, o czym zawsze trzeba pamiętać podczas zawierania umów ubezpieczeniowych, to dokładne zapoznanie się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia. Pozwoli to uniknąć nieporozumień dotyczących zakresu ubezpieczenia mieszkania.

 

źródło: artykuł partnera

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button