RegionWiadomość dnia

Czy beton może wciągać smog? W Częstochowie płyty betonowe na torowiskach mają oczyszczać powietrze

Nadmiar betonu w wielu miastach wywołuje niechęć mieszkańców. Jednak w Częstochowie ma być inaczej. Tutaj beton ma być nawet bardziej ekologiczny niż trawnik. Powstaje tu pierwsze w Polsce torowisko oczyszczające powietrze.

 

 

Silesia Flesz w TVS od poniedziałku do piątku: 16.00, 17.45, 20.00 i 23.00

-Poza oczywistymi walorami jak to, ze przejazd tramwaju będzie cichszy i szybszy, to też jest aspekt ekologiczny i użyteczny dla mieszkańców. Poza tym, że ten beton ma właściwości oczyszczania powietrza, jest właśnie zielonym torowiskiem, który nie jest zielony – mówi Barbara Sobczyk, firma NDI.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Miasto planowało zielone torowisko, ale zrezygnowało z niego z praktycznych powodów.

-Jest to odcinek bardzo gęsto posiekany rożnego rodzaju wjazdami bramowymi do posesji. Oprócz tego jest to wąskie gardło, jeżeli chodzi o komunikację. Szczególnie w tych sytuacjach zagrożenia, kiedy – tak jak przed chwilą słyszeliśmy – karetka czy straż pożarna będzie chciała przejechać przez ulicę wzdłuż linii tramwajowej będą mogły te pojazdy skorzystać w awaryjnych sytuacjach z tego torowiska – mówi Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.

Takiego betonu chcemy jak najwięcej! Torowisko tramwajowe w Częstochowie będzie wchłaniało smog!
Takiego betonu chcemy jak najwięcej! Torowisko tramwajowe w Częstochowie będzie wchłaniało smog!

Według producenta, płyty drogowo-torowe działają na zasadzie fotokatalizatora, który przyśpiesza naturalny rozkład zanieczyszczeń pod wpływem światła słonecznego. Badania wykazały, że podczas słonecznej pogody neutralizacji ulega ok. 90% tlenków azotu, benzenu i szkodliwych substancji w powietrzu. Zresztą badania będą prowadzone również tutaj po zakończeniu inwestycji.

-Będą polegały na przywiezieniu tego rodzaju czujników, one nie będą cały czas. Z tego, co rozmawiałem z dyrektorem kontraktu zajmie się tym Politechnika Krakowska i najprawdopodobniej we współpracy z Politechniką Częstochowską będą oni przeprowadzali tego typu badania – mówi Mariusz Sikora, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.

 

Jednak na pozostałym odcinku przebudowywanej linii tramwajowej w centrum Częstochowy pojawi się też zielone torowisko takie jak tu w Katowicach. To coraz popularniejsze rozwiązanie.

-To przede wszystkim jest wyciszenie torowiska. Najlepsze chyba z możliwych. Ale ma też parę wad. Po pierwsze koszt budowy, a po drugie koszt utrzymania torowiska, żeby ono faktycznie było ładne i spełniało tę rolę estetyczną. Ma też kolejną wadę, że po tym torowisku nie da się jeździć samochodem – mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.

Przy wszystkich za i przeciw coraz więcej samorządów chce chwalić się ekologicznymi rozwiązaniami, a ekologią zdecydowanie bardziej kojarzy się zieleń niż beton. Choć Częstochowa chce pokazać, że da się inaczej.

 

autor: Łukasz Kądziołka

PRZECZYTAJ KONIECZNIE

Czy rodzice puszczą dzieci do szczepień na covid? Ruszyła rejestracja nastolatków 12-15 lat

Na dwie godziny odeszły od łóżek. Pielęgniarki i położne zorganizowały protest w Katowicach

Wesela odblokowane z kolejnych obostrzeń, ale jest dużo drożej niż przed lockdownem!

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button