Edukacja wolna od dyskryminacji

Poradnik “Równa szkoła” powstał w ramach projektu “Lekcje genderowe, czyli równouprawnienie płci w pigułce”, a wszystkie autorki poradnika wchodzą w skład zespołu trenerskiego realizującego warsztaty dla nauczycielek w tym projekcie, oczywiście przy wykorzystaniu wiadomości oraz metod opisanych w poradniku. Autorki – folozofki i feministki, zachęcają do uczenia dzieci, czym jest dyskryminacja i czego – już od najmlodszych lat – nie można robić, aby nie poniżać drugiego człowieka. Wydaje się, że to tylko sposoby nauczania podstaw dobrego wychowania. Ale jeśli u jego podstaw leżą zakorzenione, błędne stereotypy społeczne, to nadal będziemy wychowywać społeczeństwo dyskryminacji płci i słabszych.
Podręcznik stanowi zestaw informacji dotyczących problematyki płci kulturowo-społecznej oraz równouprawnienia kobiet i mężczyzn. Celem podręcznika jest zachęcenie nauczycielek i nauczycieli do krytycznej refleksji nad sposobami pracy z młodzieżą. W związku z tym został on pomyślany jako kompendium wiedzy tj. zbiór informacji, porad, wskazówek i ćwiczeń przydatnych na zajęciach szkolnych o problematyce równości płci oraz przeciwdziałania dyskryminacji, zarówno ze względu na płeć, jak i inne przesłanki – wiek, niepełnosprawność, orientację seksualną, pochodzenie narodowe i etniczne i inne. Wykorzystanie poradnika może z jednej strony owocować przygotowaniem odrębnych lekcji, modułów, programów nauczania o równości, z drugiej strony zależy nam jednak na tym, żeby nauczycielki i nauczyciele starali się wdrażać równe traktowanie dziewcząt i chłopców również podczas zajęć z innych przedmiotów, np. poprzez komentarze zawartych w podręcznikach informacji i ilustracji powielających stereotypy czy sprawiedliwe traktowanie obu płci podczas zajęć wychowania fizycznego.
Poradnik składa się z sześciu rozdziałów o charakterze w głównej mierze teoretycznym oraz trzech rozdziałów dotyczących metodologii prowadzenia ćwiczeń i zajęć z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji. Uzupełnienie informacji stanowi zestawienie dobrych praktyk w zakresie projektów antydyskryminacyjnych, a także obszerna bibliografia i aneks prawny.
Współautorkami podręcznika są: Anna Wołosik – nauczycielka i psycholożka Małgorzata Jonczy-Adamska.
Książkę można zamówić mailem: iwona.ignasiak@haus.pl