Fascynujący świat nauki i biznesu

Konsorcjum posiada ogromne doświadczenie w realizacji Projektów na rzecz sektora edukacji, a projekt „Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie” jest kolejnym z nich. Projekt jest odpowiedzią na problemy polskiego systemu edukacji, który w niewystarczający sposób przygotowuje uczniów do zawodów i specjalności z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych poszukiwanych na rynku pracy. Poważnym problemem polskiego systemu oświaty jest również utrudniony dostęp do wiedzy uczniów z obszarów wiejskich i niewielka motywacja nauczycieli do przekazywania dodatkowej wiedzy. Wśród 73 gimnazjów z całej Polski biorących udział w Projekcie „Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie” jest grupa 11 szkół z województwa wielkopolskiego. W każdej szkole działają dwie pięcioosobowe drużyny, które pod okiem Koordynatora zmagają się z różnego typu zadaniami z zakresu matematyki, przyrody, fizyki i przedsiębiorczości. Łącznie w Projekcie weźmie udział ponad 1230 uczniów z klas 1-3 gimnazjum.
We wrześniu 2010 r., wraz z nowym rokiem szkolnym, rozpoczęła się trzecia i ostatnia edycja Projektu. W tej edycji zajęcia koncentrują się wokół tematów: „W kręgu światła” (nauki matematyczno – przyrodnicze) oraz „Zdobywanie przewagi konkurencyjnej” (nauki z zakresu przedsiębiorczości). W ramach nauk matematyczno-przyrodniczych uczniowie poznają zjawisko rozszczepienia światła białego, dyfrakcji i interferencji światła, polaryzacji światła, zjawisko fotoelektryczne oraz złudzenie optyczne. Na zajęciach z przedsiębiorczości uczniowie uczą się prowadzić swoją własną działalność gospodarczą na przykładzie wirtualnej firmy wykorzystującej model firm symulacyjnych CENSYM. Firma jest zarejestrowana, zatrudnia pracowników, prowadzi rachunki, kupuje oraz sprzedaje produkty i usługi. Uczniowie poznają podział pracy w przedsiębiorstwie, strukturę organizacyjną, zasady rekrutacji pracowników i zawieranie umów o pracę, organizację biura, przygotowanie potrzebnych dokumentów i faktur.
Warto podkreślić, że Projekt i jego przydatność jest bardzo wysoko oceniania zarówno przez nauczycieli jak i uczniów biorących udział w Projekcie. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych w ramach ewaluacji okresowej Projektu w czerwcu 2010 r. większość nauczycieli wykorzystuje zdobytą w Projekcie wiedzę również na innych lekcjach. Głównie do wiedzy tej nauczyciele odwołują się na lekcjach geografii, matematyki, chemii, biologii (np. poprzez realizację podobnych doświadczeń), wiedzy o społeczeństwie czy też kół zainteresowań np. ekologicznego, biologicznego. Nauczyciele wykorzystują również w codziennej pracy metodę e-learningu. Bardzo pocieszający jest również fakt, że prawie 3/4 z nich korzysta z nowoczesnych rozwiązań informatycznych oferowanych w Projekcie, w tym: platformy internetowej, forum i poczty elektronicznej. Uczniowie szczególnie cenią sobie nabycie takich umiejętności jak: praca w grupie (95.22%), określanie swoich celów (92.83%), rozwiązywanie problemów (89.25%) i ocenianie ryzyka własnych decyzji (90.15%). Widzą również pozytywny wpływ Projektu na podwyższenie swoich wyników w nauce (73% uczniów biorących udział w badaniu składa taką deklarację). Uczniowie wskazują również na wzrost zainteresowania przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi oraz przedsiębiorczością. Wyniki badania pozwalają także stwierdzić, że Projekt miał wpływ na wybór dalszego kierunku kształcenia uczniów. Ponad połowa z nich (60.6%) myśli o liceum, z tym że część z nich (45.97%) planuje wybrać profil matematyczno – przyrodniczy. Co dziesiąty uczestnik badania (10.45%) planuje wybrać technikum (np. ekonomiczne, hotelarskie, mechaniczne, informatyczne, elektroniczne, handlowe). Uczniowie bardzo cenili sobie udział w zajęciach poza szkołą obozy, wycieczki naukowe, wykłady Omnibusa.
Mamy nadzieję, że ostatni rok z Fascynacjami również przyniesie wiele pozytywnych emocji, naukowych doznań i pozostanie na długo w pamięci jego uczestników. A wiedza i zdobyte umiejętności będą wykorzystywane w dalszej drodze zawodowej.
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie internetowej www.naukaibiznes.pl.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a realizowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej przez konsorcjum firm DGA S.A. z Poznania oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego z Zielonej Góry.


