Czy z roku na rok wydajemy coraz więcej na zakupy świąteczne? Ile w tym roku wydadzą Polacy i inni Europejczycy przed świętami Bożego Narodzenia? Co kupujemy najchętniej?
Zakupy przedświąteczne rozpoczynamy zazwyczaj już na początku grudnia. Za początek zakupowego szaleństwa uważa się Black Friday – dzień dużych obniżek i promocji, “święto zakupów”, które przywędrowało do Polski ze Stanów Zjednoczonych. Ile wydadzą Polacy i Europejczycy na zakupy świąteczne w tym roku? Jakie towary są przez nas najbardziej pożądane?
Analizujemy raport przeprowadzony przez firmę Deloitte.
Sejmik wdepnął w KAŁUŻĘ, a prezydent Rybnika potknął się o alkomat. Zobaczcie nowe TOP 5 SILESIA FLESZ!
Nastroje zakupowe
Aż 34% Polaków uważa obecny stan gospodarki za pozytywny. Biorąc pod uwagę, że średnia dla Europy wynosi 23%, wygląda na to, że jesteśmy najbardziej pozytywnym pod tym względem narodem! Ponadto równie dobrze zapatrujemy się na przyszłość – aż 32% Polaków widzi w przyszłości pozytywną wizję gospodarki. Jeszcze większymi optymistami są jednak Portugalczycy z wynikiem 37%. Największymi pesymistami w odniesieniu do wizji gospodarki w 2019 roku są Polacy w wieku 55+ (42%) oraz ci o najwyższych dochodach (37%).
Warto zaznaczyć, że z roku na rok deklarujemy poprawę naszej sytuacji finansowej. W tym roku 28% Polaków tak stwierdziło – to wzrost o 2 punkty procentowe w stosunku do roku 2017 i aż 7 p.p. w porównaniu do 2016! Czy to znaczy, że możemy śmiało wydawać więcej?
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Zakupowe szaleństwo ogarnęło Śląsk i Zagłębie! Black Friday to okazje czy naciąganie?
Ile wydamy na święta?
W tym roku na święta wydamy więcej! Na zakupy świąteczne poświęcimy 1168 zł – to więcej o 64 zł w porównaniu do roku poprzedniego. Co ciekawe, to najwyższy wzrost wśród badanych krajów. Inne kraje europejskie nie planują aż tak zwiększyć kosztów swoich zakupów. Niemniej jednak, Europa wyda na święta więcej – będzie to 1585 zł przeznaczone na prezenty, artykuły spożywcze, spotkania towarzyskie.
Czy jesteśmy rozrzutni?
Planujemy wydać więcej, ale czy przekraczamy założony sobie budżet? Aż 53% Polaków w 2017 roku zadeklarowało, że tak! Przekroczyliśmy zaplanowany budżet o ponad 200 zł. Inni Europejczycy jedynie w 32% przyznała się do takiej rozrzutności. Co ciekawe, większą skłonnością do przekraczania zaplanowanego budżetu cechują się mężczyźni (58%, kobiety – jedynie 48%)…
Zakupowej dyscypliny możemy uczyć się od Austriaków, Rosjan i Brytyjczyków.
Czemu wydajemy więcej?
Co nas skłania do zostawiania z roku na rok coraz więcej w sklepach? Badanie wyróżniło kilka czynników. Najbardziej kuszące są dla nas promocje (54%), później chęć dobrej zabawy (31%), następnie wzrost dochodów po odliczeniu podatków (25%), nowinki i innowacje (25%), na końcu przekonanie o poprawie sytuacji gospodarczej (22%).
Kiedy będziemy kupować?
Badanie wykazało, że kupujemy na ostatnią chwilę, jednak w tym roku deklarujemy się rozpocząć zakupy wcześniej. Częściowo planujemy uporać się z zakupami w listopadzie (25%), choć nadal przeważająca grupa zostawia tę czynność na początek grudnia (36%). Jedynie 1% Polaków otwarcie deklaruje, że zrobi zakupy na ostatnią chwilę.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Niedziele handlowe do końca 2018 roku. Zobaczcie, kiedy zrobicie zakupy
Co kupimy?
Jako naród, jesteśmy stali w swoich wyborach zakupowych. Jako prezenty dla niej, będziemy sięgać po kosmetyki i perfumy, słodycze, książki, gotówkę oraz biżuterię i zegarki. Panowie mogą spodziewać się pod choinką książek, słodyczy, kosmetyków i perfum, gier oraz gotówki. W krajach europejskich prezentowy prym wiodą książki (43%).
Zakupowe inspiracje
Zdecydowanie pomysłów na prezenty szukamy w Internecie (50%). Dużo pomysłów przychodzi nam do głowy w sklepach stacjonarnych (37%). 29% Polaków w kwestii pomysłów na prezent podsłuchuje znajomych, sąsiadów i rodzinę. 26% z nas podchodzi do sprawy pragmatycznie i prezentuje to, o co obdarowany poprosił. Pozostali czerpią pomysły z social mediów (26%), telewizji (25%) oraz gazet i czasopism (24%).
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Rozsądne zakupy – jak kupować, by nie zbankrutować? [6 porad]
Źródło: deloitte.com
(Marlena Borczyk)