Katowickie interpretacje
Reżyser, którego wskaże najwięcej jurorów, zdobędzie główną nagrodę – “Laur Konrada”. Każdy z jurorów ma do dyspozycji mieszek z 10 tys. zł. Wręcza go reżyserowi, którego pracę ocenia najwyżej. Zwycięża ten, kto zbierze najwięcej mieszków.
– “To konkurs reżyserów, interpretacji” – przypomniał na poniedziałkowej konferencji prasowej w Katowicach dyrektor artystyczny festiwalu, Jacek Sieradzki. “Staraliśmy się wybierać najciekawsze, naszym zdaniem, i bardzo rozmaite zjawiska. To są spektakle w sensownym tego słowa znaczeniu kontrowersyjne, zadziorne, coś prowokują, czasami także denerwują” – tłumaczył.
Spektakle konkursowe to: “Zdobycie bieguna południowego” Manfreda Karge w reżyserii Grzegorza Kempinsky’ego, zrealizowany w Teatrze Śląskim w Katowicach; “Kupiec wenecki” Williama Szekspira w reżyserii Gabriela Gietzky’ego – Wrocławski Teatr Współczesny; “Odpoczywanie” według scenariusza i w reżyserii Pawła Passiniego – Teatr Łaźnia Nowa z Krakowa; “Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej w opracowaniu i reżyserii Jana Klaty – Teatr Polski z Wrocławia; “Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty” Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki – Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego z Wałbrzycha; oraz “Drugie zabicie psa” M. Hłaski w reżyserii Wiktora Rubina – Teatr Polski im. H. Konieczki z Bydgoszczy.
Spektakl Kempinsky’ego startuje w festiwalu dzięki wprowadzonej po raz pierwszy zasadzie “dzikiej karty” “Byliśmy długo namawiani, żeby w jakiś sposób dorobek województwa śląskiego na festiwalu miał swoje miejsce. Pomocą stał się tenis i zasada +dzikiej karty+ dla zawodnika, który w oficjalnym rankingu punktowym się nie mieści, ale jest powód, by ten twórca się w konkursie znalazł na równych prawach. Grzegorza Kempinsky’ego wybrała grupa śląskich publicystów kulturalnych” – wyjaśnił Sieradzki.
Po raz pierwszy każdy ze spektakli będzie prezentowany dwa razy, część – w studiu ośrodka TVP w Katowicach. Wystawiany tam 10 marca spektakl Passiniego będzie jednocześnie bezpośrednio transmitowany przez TVP Kultura.
Festiwal jak zwykle otwierają i zamykają tzw. spektakle mistrzowskie. W tym roku będą to “Rozmowy poufne” Ingmara Bergmana w reżyserii ubiegłorocznej zwyciężczyni festiwalu Iwony Kempy z Teatru im. J. Słowackiego z Krakowa, które zainaugurują imprezę, oraz “Król umiera, czyli ceremonie” E. Ionesco w reżyserii Piotra Cieplaka, zrealizowany w Narodowym Starym Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Krakowie – na zakończenie.
W jury zasiądą w tym roku: dyrektor Teatru Ósmego Dnia i aktorka Ewa Wójciak, kompozytor teatralny Stanisław Radwan, reżyser i dyrektor Teatru Wierszalin Piotr Tomaszuk, scenograf Andrzej Witkowski oraz reżyser i dramaturg Maciej Wojtyszko.
Po raz pierwszy w tym roku Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego, który stał się współorganizatorem imprezy, ustanowił dodatkową nagrodę. Jeden z reżyserów otrzyma wyróżnienie określone jako “zaproszenie od Stanisława” w formie zaliczki na poczet reżyserii w przyszłym sezonie spektaklu na jednej ze scen Teatru Śląskiego.
Jak co roku przyznana też będzie nagroda publiczności, fundowana przez marszałka województwa śląskiego, w wysokości 10 tys. zł.
Wśród imprez towarzyszących festiwalowi są dwa spotkania poświęcone współczesnej kulturze, które poprowadzi Jerzy Sosnowski. Z dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog we Wrocławiu, Krystyną Meissner, będzie rozmawiać o teatrze europejskim, a z aktorem i reżyserem Mikołajem Grabowskim – o twórczości Witolda Gombrowicza w kontekście 20-lecia polskiej niepodległości.
Po raz pierwszy “Interpretacje” odbyły się w Katowicach w 1998 r. Zwyciężyła wówczas Anna Augustynowicz. Kolejni laureaci to Grzegorz Jarzyna, Remigiusz Brzyk, Wojciech Smarzowski, Krzysztof Warlikowski, Przemysław Wojcieszek, Maja Kleczewska, Mariusz Grzegorzek i Iwona Kempa.
Organizatorami “Interpretacji” są Instytucja Kultury “Estrada Śląska” i Urząd Miasta Katowice.