Kolej (nie) na lotnisko

Taki stan to dla jadących na lotnisko nic nowego. Ewa Zbanyszek mieszka w Poznaniu, pracuje w Londynie, ale po raz pierwszy zobaczyła taki – cogodzinny – rozkład dojazdów na lotnisko. Co 20, co 15 minut przynajmniej w innych miastach Polski że jest ten zasięg komunikacyjny super i nie trzeba się aż tak stresować, żeby się na jakąś godzinę umówić. Umówił się też zarząd województwa z Polskimi Liniami Kolejowymi. Do 2012 roku podróżni do Pyrzowic mieli dojeżdżać.. również koleją. Tyle tylko, że na liście intencyjnym podpisanym w sierpniu się skończyło.
Jest to pierwszy krok ku temu, żeby zweryfikować te środki, które na liście projektów indywidualnych są i że jest to pierwszy krok w kierunku tego, żeby zwiększono tę pulę na ten projekt – mówi Piotr Spyra wicemarszałek województwa. A potrzebna pula to miliard dwieście tysięcy złotych. Dostępna – 100 milionów. To jeszcze nie wszystko. Kolej tłumaczy, że co najmniej 3-letnie opóźnienie w budowie połączenia to wina trudnego terenu. DUR|00:17100% Jest bardzo mocno zurbanizowany, są szkody górnicze w związku z tym prace, które należałoby wykonać w celu dostosowania tej linii do standardów wymagają większego czasu – mówi jacek Karniewicz z Polskich Linii Kolejowych.
Czasu, który dla pasażerów to dosłownie pieniądz. Kurs taksówki na lotnisko to koszt minimum 150 zł, jednak jak zapewnia Patryk Kotuła, taksówkarz: Jest grupa kilentów, którzy cenią sobie wygodę i na pewno łatwiej im będzie dojechać taksówką niż autobusem niż pociągiem. Że łatwiej nie będzie i to dla wszystkich – przekonują specjaliści. Cały system, zintegrowany system transportowy Śląska będzie kulawy. Po prostu nie ma takiej możliwości, żeby region się rozwijał w ogóle bez połączenia z lotniskiem – zapewnia prof. Marek Sitarz, katedra Transportu szynowego Politechniki Śląskiej.
Jeśli latać, to tylko z katowic. Jednak najpierw trzeba się z nich wydostać. Jednak wszystko wskazuje na to, że jeszcze długo nie będzie to ani łatwe, ani szybkie, ani przyjemne.