RegionWiadomość dnia

Kosztowna przeprowadzka władz województwa

Trzeba być bardzo cierpliwym, by w Urzędzie Marszałkowskim coś od początku do końca załatwić. Ale jest wola władz województwa, by pięć budynków, w których się obecnie mieszczą zamienić na jeden… Problem w tym, że ta wola sporo kosztuje, bo prawie 70 milionów złotych. – Porównując kwoty, jakie trzeba by wyłożyć wynajmując ów budynek, a kilka budynków, to faktycznie wychodzimy na plus, ponieważ rok rocznie byłyby to oszczędności w kwocie przeszło miliona złotych – uważa Aleksandra Marzyńska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Urząd Marszałkowski – według planów – od 2011 roku miałby swoją siedzibę w biurowcu przy ul. Francuskiej. Prawdopodobnie, bo zarząd województwa jeszcze nie wie, czy zmieści się w planowanym budżecie.

Były marszałek województwa Janusz Moszyński wyprowadzkę z gmachu Sejmu Śląskiego uważa jednak za błąd. – Nie jest czas na to, żeby zwiększać wydatki województwa, dlatego że przeszacowano dochody i wygląda na to, że w stosunku do planowanych dochodów w kasie województwa na koniec roku zabraknie ponad ćwierć miliarda złotych – podkreśla.

Dlatego decyzja o wyprowadzce i wydaniu prawie 70 milionów złotych, nie zapadła jednogłośnie. – Wybudowanie i stanie się w całości właścicielem jest znacznie tańsze niż dzierżawa na takich warunkach .Ja oskarżam marszałka o niegospodarność – mówi Czesław Sobierajski, radny województwa z Prawa i Sprawiedliwości.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Sprawdziliśmy. Jak się okazało 70 milionów złotych za 5-letni wynajem to naprawdę drogo. Według przedsiębiorców budowlanych można znacznie taniej… wybudować nową siedzibę dla urzędników. Każdy z tysiąca pracowników według przepisów potrzebuje dziesięć metrów kwadratowych. Obecny koszt budowy metra powierzchni biurowca to 4 tysiące złotych. Działka w centrum Katowic kosztuje 5 milionów złotych. W sumie za nowy biurowiec na własność urząd zapłaciłby 45 milionów. A to oznacza oszczędność około 25-ciu milionów złotych.

Kupując ma się to zawsze na własność. Nawet kiedy zmniejsza się kadra, powierzchnię można wynająć. Ja inwestowałabym w swoje – stwierdza Danuta Humiak z Holdimexu.

O tym, że się da i to szybko, według sprzedawców nieruchomości, świadczy biurowiec przy ul. Chorzowskiej. – Jeżeli znajdzie się solidnego wykonawcę to myślę, że nie zajęłoby to dłużej niż rok, półtora. Wystarczy tylko spojrzeć w kalendarz, kiedy zaczęto budować obiekt przy Silesia City Center – przekonuje Jacek Dymek z biura nieruchomości “Villa Nova”.

Jeśli do wyprowadzki dojdzie województwo za część powierzchni budynku i tak będzie płacić. – Tutaj pozostałby zarząd województwa, Kancelaria Sejmiku i Gabinet Marszałka – mówi Marzyńska. Dlatego nawet jeżeli urzędnicy się wyprowadzą, to miejsce obrad radnych sejmiku śląskiego się nie zmieni. Radnych, którzy w większości poparli plany bardzo drogiej wyprowadzki.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button