Kryzys na Festiwalu Cygara
Spadek sprzedaży cygar odzwierciedla kurczenie się rynku produktów luksusowych w sytuacji globalnych problemów gospodarczych – powiedział na konferencji prasowej wiceprezydent korporacji Habanos S.A. (dystrybutora kubańskich cygar) Manuel Garcia.
Garcia wyraził przekonanie, że choć rok 2009 może być “bardzo skomplikowany”, to sprzedaż utrzyma się na ubiegłorocznym poziomie – 390 mln dolarów.
Przedstawiciel firmy Habanos do powodów malejącej sprzedaży cygar zaliczył wprowadzane coraz powszechniej w wielu państwach zakazy palenia w miejscach publicznych, a także zmniejszenie się o 11 proc. liczby pasażerów linii lotniczych na całym świecie; do sklepów wolnocłowych na lotniskach korporacja Habanos kieruje ok. jednej czwartej sprzedawanych cygar. Głównymi rynkami dla kubańskich cygar, w tym tak znanych marek, jak Montecristo, Cohiba, Partagas, Romeo y Julieta, są w porządku malejącym: Hiszpania, Francja, Niemcy, Kuba i Szwajcaria. Ale kubańskie cygara trafiają ogółem do 150 krajów świata. Rocznie jest to 380 do 400 mln cygar.