4 stycznia, Najwyższa Izba Kontroli rozpoczęła kontrolę w NBP. Badanie odbywa się w ramach corocznie przeprowadzanej kontroli wykonania budżetu państwa za miniony rok w instytucjach wydających środki publiczne.
W NBP kontrola obejmuje wykonanie planu finansowego banku centralnego, w tym kontrolę wynagrodzeń wszystkich pracowników i kontrolę bankowej obsługi budżetu państwa. NIK przeprowadzi także odrębną kontrolę wykonania założeń polityki pieniężnej. Wyniki kontroli znane będą w połowie czerwca.
Procedura rozpoczynająca się właśnie w Narodowym Banku Polskim to część kontroli wykonania budżetu państwa. NBP jak każda instytucja publiczna, musi w sposób racjonalny i oszczędny wydawać swoje środki.
Bank centralny jest bankiem niezależnym, jednak jako instytucja publiczna, wydatkująca publiczne pieniądze podlega oczywiście kontroli ze strony NIK – wyjaśnia Prezes NIK, Krzysztof Kwiatkowski.
W naszej kontroli skupimy się w sposób szczególny na dwóch aspektach. Sprawdzimy bankową obsługę budżetu państwa oraz wykonanie planu finansowego Narodowego Banku Polskiego za 2018 r., w tym wybranych kosztów banku centralnego. – dodaje Prezes NIK.
Kontrola będzie dotyczyła także spraw związanych z systemem wynagradzania w NBP.
Druga kontrola, jaka rozpocznie się w NBP, to kontrola wykonania założeń polityki pieniężnej. To także coroczna kontrola planowa. Jej wyniki włączane są do Analizy wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej, jednego z najważniejszych dokumentów powstających w NIK. Ta kontrola rozpocznie się na początku lutego. Jej wyniki będą prezentowane razem z wynikami kontroli budżetowej w połowie czerwca.
Kontrola budżetowa jest coroczną kontrolą planową, przeprowadzaną w jednostkach wydatkujących środki budżetowe (300 instytucji, w tym wszystkie ministerstwa) i bankach prowadzących obsługę budżetu państwa. W ramach kontroli badana jest w szczególności realizacja wydatków budżetu państwa, w tym rzeczowe efekty uzyskane w wyniku realizacji zadań finansowych ze środków publicznych. Prezes NIK, wypełniając konstytucyjny obowiązek, co roku przedkłada Sejmowi na posiedzeniu plenarnym dokument Analiza wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej, zawierający podsumowanie efektów wszystkich jednostkowych kontroli budżetowych.
źr. NIK