RegionWiadomość dnia

Nowe przystanki kolejowe w Tychach warte 28 mln zł

Budowa trzech nowych peronów – Tychy Lodowisko, Tychy Bielska, Tychy Grota- Roweckiego kosztowała ponad 28 milionów złotych. 85% tej kwoty to środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i trwała dwa lata. Zmiany były konieczne. 4 lata temu roku na nowo uruchomiono w Tychach nieczynne od 2000 roku połączenie kolejowe Tychy Miasto – Katowice, a nowoczesne pociągi kontrastowały z przestarzałą, zdewastowaną infrastrukturą kolejową. Na modernizację jednego oraz budowę trzech nowych przystanków Tychy otrzymały dofinansowanie z Unii Europejskiej i w 2011 roku ruszyły prace budowlane.

Nowe perony wyposażono w oświetlenie, wiaty rowerowe, system monitoringu, aktywną informację pasażerską, megafony i automaty biletowe. To nie wszystko. By ułatwić mieszkańcom dojście do przystanków zainstalowano windy, podjazdy na przystanku Tychy Zachodnie i kładki dla pieszych – na przystanku Tychy Lodowisko – umożliwiające bezpieczne przemieszczanie się pasażerów pomiędzy przystankami autobusowymi i kolejowymi. Wszystko po to, by zachęcić mieszkańców Tychów do korzystania z kolei.

Dla potrzeb integracji transportu publicznego, zreorganizowano także istniejący system autobusowo-trolejbusowy. Stąd nowe lokalizacje niektórych przystanków komunikacji miejskiej i zmiana rozkładów jazdy, dostosowanych do kursujących pociągów, które od września pojadą średnio dwa razy na godzinę. Rozkłady jazdy trolejbusów linii A zostaną zsynchronizowane z odjazdami pociągów z przystanku kolejowego „Tychy Zachodnie, linii B zostają dostosowane do odjazdów pociągów z przystanku kolejowego „Tychy Lodowisko”, a linii E do odjazdów pociągów z przystanku „Tychy Grota Roweckiego”.

Zmianom ulegną także rozkłady jazdy czterech linii autobusowych, które podobnie jak rozkłady jazdy trolejbusów zostaną dostosowane do godzin odjazdów pociągów i częściej będą zatrzymywały się przy stacjach.  Dla przystanku Tychy Grota Roweckiego i stacji Tychy Zachodnie zostanie dopasowany rozkład jazdy linii 2 i 254. Od października zwiększona zostanie ilość kursów m.in. linii 291 i 696. Miesiąc po uruchomieniu nowych przystanków kolejowych zostanie ograniczona liczba autobusów na trasie Tychy – Katowice. Z rozkładu jazdy znikną linie 400 i E-1. Jest to realizacja zapisów umowy o dofinansowanie, jakie miasto otrzymało na budowę przystanków oraz zapisów porozumienia z Zarządem Województwa Śląskiego w sprawie taryfy pomarańczowej. Pasażerowie, którzy nie będą chcieli się jednak przesiąść się do pociągów, nadal będą mogli podróżować do Katowic liniami 1, 4, 14 i 36 oraz linią 688 KZK GOP. Trasa linii 14 zostanie zmodyfikowana, tak by obsłużyć część przystanków z obecnej trasy linii 400. Dla pasażerów korzystających z linii 400 na terenie Tychów zapewnione zostaną dodatkowe kursy tyskich linii miejskich.

Ciąg dalszy artykułu poniżej
Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button