RegionWiadomość dnia

Nowy tramwaj Pesa wyjeżdża na śląskie tory! [Wideo] Przejazd Twista Tramwajów Śląskich w Zabrzu

ZDJĘCIA: Pierwszy przejazd tramwaju Twist wyprodukowanego w bydgoskich zakładach Pesa po Zabrzu wzbudził w piątek 22 listopada spore zainteresowanie nie tylko mediów

Nowy nabytek Tramwajów Śląskich – wagon Pesa Twist 2012 N – wyruszył w piątek 22 listopada w swój zamknięty przejazd techniczny o 11.30. Twist pojawił się pół godziny wcześniej na przystanku Zabrze Park Świerczewskiego (u wylotu ul.Makoszowskiej do ul. 3 Maja). Twista przyszło oglądać wielu zabrzan, a także miłośników tramwajów i transportu publicznego, których na Śląsku nie brakuje. Zwykli pasażerowie na nowego Twista mogli popatrzeć niestety ale tylko z zewnątrz. Od środka nowy tramwaj z bydgoskiej Pesy oglądali w piątek 22 listopada tylko zaproszeni goście i dziennikarze.

O 11.30 tramwaj Twist 2012 N ruszył w trasę do pl. Wolności w Zabrzu. W trakcie przejazdu przedstawiciele producenta przedstawiali prezentację nt. wagonu. Przejazd zakończył się na pl. Wolności. Testowany już od kilkunastu dni min. w Katowicach wagon Tramwajów Śląskich Pesa Twist 2012 N to pierwszy – z zamówionych trzydziestu – nowy niskopodłogowy tramwaj z firmy Pesa Bydgoszcz S.A. Tramwaj na razie przechodzi testy homologacyjne. W ich trakcie – głównie nocą – kursuje po śląskich torach, zamaskowany specjalną folią. Dzisiaj na tory w Zabrzu wyruszył już bez maskowania.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Produkcja pierwszego wagonu trwała około dwóch miesięcy – miesiąc w hali konstrukcji stalowych i miesiąc w hali montażowej. Wcześniej inżynierowie Pesy i Tramwajów Śląskich ściśle współpracowali przy opracowaniu specyfikacji wagonu, dopasowując go do specyfiki sieci tramwajowej w miastach Śląska i Zagłębia. Przy produkcji wagonu pracuje około 200 osób, montując w wagonie m.in. blisko 17 kilometrów przewodów! Po zabudowaniu wszystkich elementów, jeszcze w bydgoskiej fabryce wagon przeszedł szereg badań i testów, a wśród nich test diagnostyczny instalacji elektrycznej pojazdu, który w ciągu 2-3 godzin sprawdza aż 5 tysięcy punktów pomiarowych oraz test szczelności poszycia, dachu i wielu elementów zewnętrznych w tzw. deszczownicy. Po przejściu wszystkich badań wagon został wciągnięty na specjalną naczepę samochodu ciężarowego i w ten sposób przewieziony na Śląsk.

3-członowy tramwaj z rodziny Pesa Twist typ 2012N ma 32 metry długości i 2,4 metra szerokości. Do wnętrza prowadzi siedmioro drzwi, z czego 5 jest dwu strumieniowych a 2 jedno-strumieniowe. Pojazd jest w 73% długości niskopodłogowy. Napęd zapewniają silniki asynchroniczne zasilane falownikami o mocy 4×105 kW. Wagon wyposażony jest m.in. w sterowanie mikroprocesorowe, układ antypoślizgowy, system rekuperacji energii (odzyskiwanie energii w trakcie hamowania) oraz akumulatory, pozwalające na poruszanie się przy braku napięcia w sieci trakcyjnej.

Zakup 30 nowych niskopodłogowych tramwajów jest elementem wartego ponad 800 mln złotych Projektu “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Zakup wagonów to zadanie nr 64, którego wartość wynosi 164,7 mln złotych netto. Wyłoniony w drodze postępowania przetargowego wykonawca – firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. – zgodnie z umową dostarczy wszystkie 30 wagonów do 28.11.2014 roku. Część wagonów stacjonować będzie w zajezdni Rejonu nr 1 w Będzinie, a część w zajezdni Rejonu nr 2 w Katowicach Zawodziu.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button