Pierwsza Polka na deskach teatru

Pomysłodawcą widowiska jest Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej. Pieczę nad artystyczną wizją oraz reżyserię spektaklu powierzono Dariuszowi Jezierskiemu, dyrektorowi studia teatralnego Pro Forma. Do współpracy zaproszono młodych aktorów (nie tylko amatorów), plastyków oraz filmowców. W rolach głównych obsadzono Mateusza Marka (Georg Montag) i Natalię Miśkiewicz (Valeska Piontek), obok których wystąpią: Martyna Ćwiek, Małgorzata Drgas, Magdalena Hałubiec, Angela Hince, Magdalena Jezierska, Dorota Krzysteczko, Małgorzata Szewczyk, Adrian Fijołek, Kamil Frey, Dariusz Kozłowski, Mateusz Potaczek i Artur Smołucha. 

W posłowiu niedawno wznowionego przez DWPN dwujęzycznego wydania książki „Pierwsza polka” dr Daniel Pietrek, badacz życia i literatury Bienka, napisał: „(…) powieści Bienka nie należy jednak traktować niczym podręcznika do historii. W fikcyjne wątki wplatane są co prawda (bardzo ważne zresztą) wydarzenia historyczne, ale historia uzupełniana jest przez fikcję, przez co w literacki sposób wskrzeszany jest pewien świat, który historycznie skończył się w roku 1945, a który to za sprawą literatury może trwać nadal (…)”. Wspomniał on także, że żadna z postaci tej powieści „(…) nie jest jej bohaterem – nie jest nim ani Josel, ani Andreas, ani Kotik, nie jest nim nawet Georg Montag (i to pomimo tego, że to w nich właśnie, w tych postaciach – zgodnie z zapiskami z nieopublikowanych Dzienników – „skrył” autor s! amego siebie), bohaterem nie jest również i Valeska Piontek (dla której pierwowzorem była matka Horsta Bienka), ani nawet cała rodzina Piontków. Bohaterem całej tetralogii są, jak zauważył to Heinrich Böll, Gliwice i cały Górny Śląsk.”

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button