Region

(PO)prawka na Pyrzowice

Przez Piekary? Nie, lepiej podobno przez Zawiercie? Wybór trudny, ale w którąś ze stron trzeba w końcu ruszyć i to z prawdziwym impetem. – Jeżeli tylko warunki dadzą szansę jego realizacji ministerstwo infrastruktury zapala światło do tej inwestycji – uważa Grzegorz Dolniak, poseł PO. Czyli uruchomienia szybkiego połączenia kolejowego Katowic z Przyrzowicami via Zawiercie. Pomysł w ministerstwie forsuje poseł Dolniak we spół zespół z samorządem Zawiercia. – 150 mln na ten projekt, to jest ten wróbel w garści – mówi Mirosław Mazur, prezydent Zawiercia. Ale gołębi na dachu jest znacznie więcej. Bo od 2007 roku rozpatrywano aż siedem koncepcji połączenia airportu z sercem regionu. A do realizacji przeznaczono nie tę dziś forsowaną, a inną, krótszą przez Piekary Śląskie. Tyle, że ta inwestycja dziś nie ma nawet jeszcze dokumentacji technicznej, a powinna być gotowa do 2012 roku.

Dlatego prezydent Zawiercia ruszył do ataku z orężem w postaci argumentów. – Idziemy po istniejącym szlaku, nie mamy problemów własnościowych i minimalne problemy techniczne do rozwiązania. Ale na blaski zawierciańskiego rozwiązania katowickie władze Polskich Linii Kolejowych, które przecież mają zrealizować inwestycje, rzucają cień. – Jest najdłuższy czas przejazdu z Katowic do Pyrzowic – uzasadnia Zbigniew Młokosiewicz z katowickiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych. Bo i trasa prawie dwa razy dłuższa od tej piekarskiej, a czas jej pokonania obliczono na ponad godzine. Dlatego takie rozwiązanie raczej nie przejdzie w ruchu pasażerskim. – Ta trasa może egzystować wtedy jeśli lotnisko w Pyrzowicach się rozbuduje i nastąpi duży ruch cargo – dodał Zbigniew Młokosiewicz.

Dla trasy, która z katowickiej pespektywy PLK jest niedopuszczalna, dyrekcja tej samej firmy, ale w Częstochowie ochoczo znalazła miejsce. – Wyszacowaliśmy ile by kosztowała modernizacja – 150 mln ze wszystkimi elementami, peronami, torami – oznajmił Helmut Klabis, PLK w Częstochowie. To bagatela dziesięć razy taniej niż wynosiłby koszt budowy całkiem nowej trasy przez Piekary. A działać trzeba szybko, bo w pyrzowickim airporcie dochodzi do kolejnych paradosków. – Nic tak nie denerwuje jak to kiedy więcej czasu się straci na dojazd niż na sam dolot i to jest bardzo ważne. Kolej na Pyrzowice to jest priorytet – podsumował Cezary Orzech, rzecznik lotniska w Pyrzowicach.

Choć spory wokół tego którędy powienna biec linia z Katowic do Pyrzowic nie milkną, to ta, po której jedziemy ma z pewnością jedną podstawową zaletę – po prostu jest.

Ciąg dalszy artykułu poniżej
Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button