Polska pięknieje

W normalnych galeriach dotykać nie można. W kawiarni-galerii Presso w Cieszynie nie ma innego wyjścia. DUR|00:16100% Jeżeli ktoś nie wie, że siedzi tu w nowoczesnych fajnych przedmiotach, to siedzi normalnie, jak w kawiarni, a osoby do których dotrze taka informacja od razu zachwycają się i mogą się przyglądać, jak wystawie – mówi Adam Ozaist, stały bywalec.
To pierwsza w Polsce żywa galeria designu. W sprytny sposób zmusza ludzi do smakowania jednocześnie dobrej kawy i sztuki. Przed chwilą byli tutaj starsi państwo, którzy mówili, że słyszeli o tym miejscu, czytali i przyszli specjalnie obejrzeć – mówi Martyna Cienciała. Przyszli, ale na kawę już nie zostali. Czyli najprościej – produkt turystyczny nie został sprzedany. I mimo, że o kawiarni-galerii Presso, było w mediach głośno… to chyba jeszcze trochę za mało.
Śląsk jest nadal postrzegany, jako przemysłowy i dotarcie z naszą ofertą do świadomości Polaków i Europejczyków to nadal ciężka sprawa – tłumaczy Zbigniew Zaborowski, wicemarszałek województwa śląskiego. Ciężka sprawa, ale się walczy. Ze stereotypami brudnego i małoatrakcyjnego śląska na rzecz turystycznego zagłebia Polski, walczy m.in Andrzej Szoszkiewicz, organizator konferencji “Polska pięknieje”: Śląsk w skali Polski słynie ze skali i jakości projektów turystycznych finansowanych ze środków UE. Ale mimo to w regionie nadal istnieje ogromny problem,jak skutecznie turystę zauroczyć, żeby został, wydał pieniądze i mógł się delektować. Musimy przekonać ludzi, że gdy do nas przyjadą, czeka ich niezwykle ekscytujące doświadczenie – mówi Paul Gilman, Europejski Szlak Dziedzictwa Przemysłowego – To co zobaczą to nie tylko stare maszyny i historia. To przede wszystkim życie zwykłych ludzi i to jak wpłynęło to na dzisiejszy styl życia.
Ale nawet najciekawszy zabytek wymaga odpowiedniej promocji. Zupełnie jak kawa. Nawet ta najsmaczniejsza, gdy źle podana… smakuje gorzej.