Kraj

Raport UOKiK o polskim rynku kolejowym

Dyrektor departamentu analiz rynku w UOKiKu Wojciech Szymczak powiedział IAR, że obecnie najważniejsze jest oddzielenie zarządzania infrastrukturą kolejową od spółek, które świadczą usługi przewozowe. Spółka zarządzająca torami powinna zostać oddzielona od grupy PKP i trafić w ręce skarbu państwa, co zapewniłoby równe traktowanie wszystkich przewoźników – argumentuje Szymczak.

UOKiK opowiada się też za jak największym ograniczeniem dotacji publicznych. Eksperci uważają, że dofinansowanie powinno dotyczyć wyłącznie tych połączeń, które są społecznie potrzebne, ale nie pozwalają na osiąganie zysku.

Wojciech Szymczak zwraca też uwagę na konieczność zwiększenia roli regulatora rynku kolejowego. Jego zdaniem kompetencje Urzędu Transportu Kolejowego są niewielkie i ograniczają się do spraw technicznych, co sprawia, że ta instytucja nie spełnia istotnej roli na rynku kolejowym.

Ekspert przyznaje, że potrzebne jest też zdyscyplinowanie spółek kolejowych, co mogłoby się udać w przypadku wejścia na polski rynek zagranicznych przewoźników.

Ciąg dalszy artykułu poniżej
Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button