Świat

Raport ws. katastrofy pod Smoleńskiem

Dziennikarze dowiedzieli się, że przez większą część lotu maszyna była kierowana przez pilota automatycznego. Wyłączono go dopiero 5 sekund przed katastrofą. Załoga otrzymała informację o złych warunkach pogodowych. Pilot mimo to postanowił lądować, ale do dziś nie wiadomo, dlaczego.

Tatiana Anodina, szefowa Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego poinformowała, że odszyfrowano rejestratory lotu. Wynika z nich, że w kabinie pilotów w trakcie lotu znajdowały się osoby postronne. Głos jednej z nich już zidentyfikowano, ale nazwisko tej osoby nie zostanie ujawnione ze względów moralnych.

Tatiana Anodina pytana, dlaczego nie zakazano lądowania samolotu, skoro panowała silna mgła, powiedziała, że “decyzję o lądowaniu podejmuje dowódca samolotu i to on ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje dysponując całą niezbędną informacją”. Z ustaleń wynika, że 18 sekund przed wypadkiem wskaźniki pokazały, iż samolot należy wyprowadzić w górę. Dlaczego tego załoga nie zrobiła, nadal nie wiemy.

Komitet zwrócił uwagę na braki w szkoleniu załogi samolotu. Według jego ustaleń, załoga nie miała regularnych ani okresowych treningów na symulatorach lotu, w tym dotyczących współpracy w nieprzewidzianych sytuacjach w trakcie lotu.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Obecny na konferencji szef polskiej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Edmund Klich, powiedział, że do Moskwy przyleciał polski psycholog, który zbada, czy załoga samolotu była w stresie. “Może to wyjaśni chociaż po części, dlaczego nie wykonała lotu na lotnisko zapasowe” – dodał.

Przedstawiciele strony rosyjskiej powiedzieli, że lotnisko w Smoleńsku było przygotowane do lądowania samolotów. Natomiast Edmund Klich powiedział, że warunki istniejące na lotnisku zostaną określone po przeanalizowaniu wszystkich dowodów. Dodał, że także stopień wyszkolenia polskich pilotów będzie można określić dopiero po zbadaniu wszystkich materiałów.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button