RegionWiadomość dnia

Rowerowa rewolucja w Dąbrowie Górniczej. Tego w Śląskiem jeszcze nie było

Wzdłuż ulicy Konopnickiej w Dąbrowie Górniczej powstał pierwszy w mieście kontrapas rowerowy. Do użytku rowerzystów gotowy jest od 1 czerwca i jednocześnie stał się pierwszym kontrapasem rowerowym w województwie śląskim.

Na czym będzie polegała jego rola? Będzie skracał dystans i czas przejazdu od centrum miasta do przejazdu kolejowego i drogi prowadzącej w kierunku Pogorii III oraz Parku Zielona. Zwiększy także bezpieczeństwo rowerzystów i samych kierowców samochodów – co prawda pas ruchu będzie zwężony, ale wyraźnie wyznaczony kontrapas poprawi widoczność innych użytkowników jezdni oraz odseparuje i uspokoi ruch.

Przy wjeździe na kontraps od strony centrum oraz na wyjeździe, ruch samochodów i rowerów będzie od siebie odseparowany, a sam kontrapas docelowo będzie oznaczony kolorem czerwonym oraz symbolami roweru wraz ze strzałkami wskazującymi jednocześnie obowiązujący na nim kierunek jazdy. – Lokalizacja pierwszego kontrapasu w naszym mieście nie jest przypadkowa. Podczas prac nad studium rowerowym i prowadzonych wtedy obserwacji natężenia ruchu rowerowego w Dąbrowie, okazało się że ul. Konopnicka jest jedną z najczęściej używanych przez rowerzystów dróg, gdzie w ciągu godziny naliczyliśmy 123 rowerzystów w obu kierunkach – wyjaśnia Tobiasz Nykamowicz, który odpowiedzialny jest za realizację polityki rowerowej w Dąbrowie Górniczej.

Jednak pojawienie się tego typu rozwiązania niesie za sobą również pewne obostrzenia. – Rowerzyści, którzy będą jechać od Pogorii czy parku w stronę Centrum, muszą się poruszać zgodnie z obowiązującym kierunkiem ruchu, czyli po jezdni. Kontrapas jest pasem jednokierunkowym prowadzącym od centrum w stronę terenów rekreacyjnych – tłumaczy Tobiasz Nykamowicz.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Stworzenie kontrapasu na ul. Konopnickiej jest projektem pilotażowym i zarazem pierwszym z działań podjętych w ramach Studium Rowerowego, które zostało opracowane w zeszłym roku wspólnie z mieszkańcami Dąbrowy.

Kolejnymi elementami realizacji studium, to wprowadzenie pasów ruchu dla rowerów w ciągu ulic Tysiąclecia i Kosmonautów oraz pierwszej w naszym województwie śluzy rowerowej na skrzyżowaniu ulic Tysiąclecia i Piłsudskiego, a w dalszej perspektywie pasa rowerowego Alei Zagłębia Dąbrowskiego.

Źródło: materiały prasowe.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button