RegionWiadomość dnia

Śląskie podziemia atrakcyjne dla turystów

Są cztery miejsca na świecie gdzie można zjechać pod ziemię, a jednym z nich jest Kopalnia Guido w Zabrzu. Pozostałe wyrobiska sięgające nawet 320 metrów pod ziemię znajdują się w Wielkiej Brytanii i Belgii. Jest więc się czym chwalić. Choć jak twierdzą specjaliści mogłoby być znacznie lepiej. – Dyrektorzy tej instytucji chyba mnie powieszą (śmiech, przyp. red.). Trzeba popracować nad otoczeniem i parkingami – uważa Dariusz Walerjański, Centrum Dokumentacji i Badań nad Dziedzictwem Przemysłów. Także nad tym, by turyści na Śląsku zostali trochę dłużej. A standardy jest dla kogo podnosić. Tylko w zeszłym roku śląskie podziemia odwiedziło prawie 4 miliony turystów. – Skansen górniczy Królowa Luiza w Zabrzu, ale także dwie kopalnie. Takie jak ta srebra, ewenement na skale polską, o ile nie europejską – uważa Agnieszka Sikorska, Śląska Organizacja Turystyczna.

Ewenement z Tarnowskich Gór kusi turystów nietypowymi atrakcjami. Pod powierzchnią natknąć można się m.in. na koncerty czy wystawy fotografii. Turyści mogą też na kilka minut przenieść się w czasie. – Pochodzę z rodziny kopalnianej. Mój ojciec i mąż pracowali na kopalni i chciałam sama zobaczyć jak to jest, a nie tylko słuchać opowiadań – opowiada Łucja Chrząstek-Bar, turystka. Entuzjazm mógłby być większy, jeżeli więcej byłoby informacji o podziemnych atrakcjach, bo do zdobycia potrzebnych informacji nie często zdarzają się takie okazje jak ta – Targi Turystyki Podziemnej. – Powinniśmy to rozpropagować na terenie świata, dlatego że nie wszędzie są takie miejsca – oznajmia Sylwia Langer, turystka.

A tych miejsc będzie na Śląsku przybywać. Już za dwa lata zabrzański projekt zakłada udostępnienie turystom 2,5 km odcinka Sztolni Dziedzicznej. Turyści będą pokonywać całą trasę kolejką i łodziami. Po drodze jedną z atrakcji ma być zwiedzanie podziemnego portu przeładunkowego ze zrekonstruowanym nabrzeżem. Mamy niejedną kopalnię i to ma być wabikiem na turystów. – Kopalnie w naturalny sposób kojarzą się z województwem śląskim. Zapraszając turystów z całego świata jesteśmy dla nich po prostu wiarygodni – wyjaśnia Daniel Muc, specjalista public relations, firma Imago PR.

I wszystko wskazuje na to, że wkrótce Śląsk będzie nie tylko wiarygodny, ale także atrakcyjny.

Ciąg dalszy artykułu poniżej
Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button