Świat

Somalia/ Piraci porwali chemikaliowiec, Polak wśród załogi

Zastępca rzecznika prasowego polskiego MSZ Grzegorz Jopkiewicz powiedział we wtorek, że brytyjski armator skontaktował się już z rodziną Polaka. Nawiązał również kontakt z “firmą wyspecjalizowaną w negocjowaniu z tego typu porywaczami” – dodał Jopkiewicz. Według niego armator wciąż czeka na sygnał ze strony porywaczy, nic też na razie nie wiadomo o ich żądaniach.

Przedstawiciel Stowarzyszenia Marynarzy Afryki Wschodniej z siedzibą w Kenii Andrew Mwangura powiedział, że statek nadał w poniedziałek sygnał alarmowy z Zatoki Adeńskiej. Dodał, że załoga chemikaliowca składa się z obywateli Bułgarii, Filipin, Gruzji, Indii, Polski, Rosji, Rumunii, Turcji i Ukrainy.

Po “St. James Park”, również w poniedziałek wieczorem, piraci uprowadzili – także w Zatoce Adeńskiej – masowiec bandery panamskiej “Navios Apollon”. Statek z załogą złożoną w większości z Filipińczyków wiózł ładunek nawozów z USA do Indii.

Jak zauważa agencja Associated Press, są to pierwsze od prawie sześciu miesięcy statki porwane na wodach Zatoki Adeńskiej, patrolowanych przez siły międzynarodowe. Piraci przetrzymują obecnie 12 jednostek i 263 ludzi – powiedział agencji Noel Choong z mieszczącego się w Kuala Lumpur ośrodka Międzynarodowego Biura Morskiego. Wraz z dwoma ostatnimi porwaniami piraci przeprowadzili w tym roku 214 ataków w Zatoce Adeńskiej i na morzu u wybrzeży Somalii, porywając 47 statków. W 2008 roku na 111 ataków 42 były skuteczne; właśnie pod koniec zeszłego roku w Zatoce Adeńskiej rozmieszczone zostały siły morskie Unii Europejskiej.

Ciąg dalszy artykułu poniżej

Zatoka ta jest jednym z najbardziej uczęszczanych szlaków morskich na świecie.

Przedstawiciel polskiego MSZ powiedział we wtorek, że ambasady wszystkich krajów, z których pochodzi załoga porwanego “St. James Park”, w ramach opieki konsularnej będą ściśle współpracować, by uwolnić porwanych.

Dodał, że porwany statek jest dobrze zaopatrzony w wodę i żywność, a przewozi bezpieczne materiały – półprodukty do wytwarzania tworzyw sztucznych. “Nie ma więc zagrożenia wybuchem na statku czy innymi niebezpiecznymi sytuacjami” – zaznaczył.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button