Sosnowiec ma kolejne solarisy – również hybrydowe

Od września 2009 r. PKM eksploatuje już jeden autobus hybrydowy, również Solarisa Urbino 18. Pojazd z numerem 500 wyprodukowano w 2008 roku, wcześniej służył jako egzemplarz pokazowy.
Druga sosnowiecka “hybryda” przebywała w 2010 roku w zajezdni Zagórze jako autobus zastępczy. Po przemalowaniu w barwy zakładowe przewoźnika powróci już na stałe i otrzyma numer taborowy 504. Wcześniej autobus był eksploatowany przez trzy lata w przedsiębiorstwie Regionalbus Lenzburg w Szwajcarii, a na testach przebywał m.in. w Dreźnie i Krakowie. Jest to autobus tzw. pierwszej generacji (od 2008 roku oferowany jest model ze zmodernizowanym układem napędowym).
Autobus hybrydowy to jedna z prób ograniczenia zużycia paliwa przez pojazd, istotą napędu hybrydowego jest wspomaganie silnika diesla przez silnik elektryczny i zespół baterii. W bateriach magazynowana jest energia, które powstaje podczas hamowania, a następnie wspomaga ona przyspieszanie dzięki czemu silnik diesla może pracować w bardziej optymalnym zakresie obrotów. Według założeń taki układ powinien zmniejszać zużycie paliwa o ok. 30%, w praktyce oszczędności sięgają maksymalnie 10-15% w zależności od lokalnych warunków. Autobus hybrydowy jest droższy w zakupie o ok. 30% od tradycyjnego. W Polsce jeszcze jeden hybrydowy Urbino 18 eksploatowany jest w MPK Poznań.
Trwają dostawy ośmiu nowych autobusów Urbino 15, zakupionych przez PKM. Autobusy są takie same jak te dostarczone w 2009 roku (nry 400-405). Zapewne w niedługim czasie można spodziewać się ich premiery liniowej, otrzymają prawdopodobnie numery taborowe 408-415. Po ich skompletowaniu PKM Sosnowiec będzie posiadał na stanie 51 “sztywniaków”, co stanowić będzie ok. 20% taboru. Należy nadmienić również, że do służby liniowej szykowany jest także trzeci MAN NG313 o numerze 503, wyprodukowany w 2001 roku, a pochodzący prawdopodobnie z Oslo.