Studia w wersji mini

Wprawdzie Ziemię przed nimi już zdążył ruszyć Kopernik, ale mali studenci plany własnych odkryć i tak mają bardzo konkretne.
– Zrobić miksturę znikającą. Chciałem się też nauczyć robić telefony – zdradza Krzysztof Frank, student.
– Nasz uniwersytet wbrew pozorom jest bardzo poważnym przedsięwzięciem. Naprawdę myślimy o tym, żeby zaoferować dzieciom kontakt z takimi obszarami wiedzy, z takimi doświadczeniami, z którymi nie miały do tej pory kontaktu. Oczywiście nie oferujemy tego w bardzo poważny sposób – wyjaśnia dr Jerzy Jarosz, dziekan Uniwersytetu Śląskiego Dzieci.
Jak to robić, najlepiej wie fizyk, doktor Sławomir Wronka, który jako dziecko uczył się w najlepszej akademii – Pana Kleksa.
– Dobry nauczyciel to taki, dla którego to, co robi, jest pasją, który pokazuje siebie. Tak samo uważam, że zarazimy dzieci, jeżeli będziemy pokazywać siebie i naszą pasję – mówi dr Sławomir Wronka, odtwórca roli Adasia Niezgódki w “Akademii Pana Kleksa”.
Niezależnie od motywów, dla których sięgnęli po indeks.
Mamy małych studentów są dumne, może nawet nieco bardziej niż ich pociechy.
– Jakaś łezka znów zagości u mnie, ale na prawdę warto. Myśmy w tym wieku nie mieli takich możliwości. To jest dla mnie największy sukces, że moje dziecko w wieku 5 lat dostało indeks, a ja w wieku 19 lat dostałam dopiero indeks – stwierdza Elżbieta Frank, mama 5-letniego studenta.
Indeks, który choć teraz spełnia różne funkcje, w przyszłości ma być przepustką do świata wielkich naukowych osiągnięć, przekonują ci, którzy oczami wyobraźni już widzą małych jeszcze studentów za kilkanaście lat.
– Jeżeli znajdziemy sposób, żeby nasze metody nauczania – wykład czy jakiś warsztat, jakaś dyskusja – były dostosowane do ich pasji, czyli ciekawe przede wszystkim i takie wciągające, to mamy pomysł na to, żeby ta edukacja była skuteczna – mówi prof. dr hab. Barbara Kożusznik, prorektor ds. studenckich UŚ.
Bo choć dziś studenckie ławy wydają się dla nich jakby trochę za duże… jest całkiem spora szansa, że dzięki temu eksperymentowi znacznie zmniejszy się dystans do prawdziwej wiedzy.